Wat kan ik doen om onze kippen te beschermen tegen roofvogels?

Naast het hok hebben onze 10 kippen (o nee... nu nog 9....) in een buitenren van ongeveer 25 bij 15 meter, gelegen naast de rand van een bos. In 1 maand tijd heeft een roofvogel twee kippen meegenomen. Waarschijnlijk een havik want hij heeft de eerste kip mee in de lucht genomen. De slimmerik heeft dus ons kippenhok ontdekt en ik verwacht hem nog wel terug. Hoe kan ik onze kippen beschermen? De ren afschermen met een net wordt lastig omdat het zo'n grote ren is. Kunnen we iets ophangen om af te schrikken? Of moeten we de kippen een tijd opsluiten in het hok? Of een grote haan erbij kopen misschien? Heeft iemand een idee of ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
16.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik dacht altijd dat ze dat wel konden. Ze kunnen altijd naar binnen en er staan een paar bomen. Er is de afgelopen 3 jaar ook nooit iets gebeurd. Ik heb inderdaad ook wel eens iets gelezen over dat kippen zelfs het soort vogel kunnen herkennen aan hun vlucht. Waarom ons jonge kipje dan niet?
Dat spandoek, daar ga ik eens over nadenken. Misschien dat het een groot gedeelte wel kan, maar er moet natuurlijk ook nog een stuk open blijven waar we zelf kunnen lopen (en zitten in de zomer, want niets is zo rustgevend dan na een stressvolle werkdag, in een lekkere stoel buiten zitten en je kippetjes bekijken... : )
maar dat ken jij vast ook wel?

Het beste antwoord

Dat is idd een groot scharrelgebied! Misschien een idee om meerdere stangen oid te plaatsen en daar sterke draden kris-kras van de een naar de ander te trekken? Als je zelf ook in dat gebied moet lopen, dan moet je ze wel zo hoog plaatsen dat je er onderdoor kunt lopen.
Als je veel bomen rondom of misschien zelfs in dat gebiedje hebt, dan kun je die draden ook kris-kras om en tussen de bomen spannen (op stahoogte).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De hele bovenkant afzetten met gaas is echt de enige oplossing. Wij wonen ook in het buitengebied en onze buurman heeft ook veel kippen. Vorig jaar was hij in een week tijd 5 kippen armer en er zat toen niets anders op dan de bovenkant dichtmaken.
Mijn schoonzoon had het probleem door een marter of wezel en heeft toen ook de bovenkant dicht gemaakt met gaas.

Toegevoegd na 54 seconden:
De buurman en schoonzoon hebben een haan en dat werkt dus ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb ook een haan, maar dat is een beetje sukkelige oude haan. Ik had gehoopt dat een jonge, sterke, kraaiende haan misschien zou afschrikken. Nee dus.... jammer. Bedankt voor je ervaring.
Maak een laag afdak waar de kippen onder kunnen schuilen bij een aanval .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, ander zonnetje : ) Ziet er mooi uit die zonsondergang van jou. Zelf meegemaakt met zo'n mooie oranje lucht? De mijne is een 100% zonsverduistering gefotografeerd met een oud mobieltje.
Bedankt voor je antwoord. Onze kippen hadden al een laag afdak: de plek waar het zand altijd droog blijft en ze zandbadjes kunnen nemen. Was dus jammer genoeg niet afdoende.
naast mij heeft een man 120 kippen en hanen op een eiland loslopen.
regelmatig vliegen er valken, havikken en buizerds over en zie ik al die kippen onder struiken wegduiken.
ik zie die roofvogels ook regelmatig naar beneden duiken richting de grond, maar hij mist geen kippen volgens hem, maar er lopen wel muizen rond de voederplek, dus azen ze daarop.
dus een laag afdak waaronder ze kunnen wegduiken, zoals bovenstaand antwoord is zeker te proberen, omdat ze aanvallen van bovenaf, of er struiken plaatsen waaronder ze zich kunnen weghouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dol op (vrij rondlopende) kippen. Helaas heb ik er nu niet de plaats en geschikte locatie voor (huisje in de stad). Ik ben echter ook altijd onder de indruk van roofdieren. Ik zou verlies van enige kippen per jaar voor lief nemen, maar ik zou inderdaad wel zorgen voor voldoende schuilgelegenheid voor de kippen. Ik denk dan aan struiken waar ze eenvoudig onder kunnen zitten, een oude ton of rioleringspijp, afdakjes.

Leuk, hoor! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een haan is geen optie hiervoor, wel wat ik eerder las een ruim afdak of schuurtje met vrije inloop, u kut ook en die zijn niet echt zo duur een net spannen[gaas] voor tuin of vijfer die heb je in grote maten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer, ik had gehoopt dat een jonge, sterke kraaiende haan ook zou kunnen afschrikken.
Bedankt voor het antwoord.
Wij leven ook aan de rand van het bos. We hebben een ren van 10 meter x 4 meter helemaal begaasd. En ook nog ondergaasd tegen de vossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, en geniet van jullie kippetjes aan de rand van het bos. Is echt een rijkdom, vind je niet?