Wanneer is het nodig om de gevel te laten renoveren

Mijn huis is nu 30 jaar oud, en mijn buurman is onlangs begonnen met het renoveren van de gevel, maar nu is mijn vraag, is dit nu echt nodig of is het eerder er om te doen dat het er weer nieuwer uit ziet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet is dat pas echt nodig als het voegwerk los begint te laten of als er barsten in ontstaan.
Dat dat na een periode van circa 30 jaar gebeurd is niet ondenkbaar.

Antwoorden (3)

In de regel is de staat van het voegwerk bepalend of de gevel opgeknapt moet worden.
Meestal is het een combinatie van werkzaamheden die dan gedaan worden.
Voegherstel of vervanging, reinigen van de gevel en zeker niet onbelangrijk voor het behoud is het impregneren van de gevel.

Voor vragen mag je me een pm sturen.
Heb 6 jaar in het werk gezeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in een huis gewoond die 70 jaar oud was en waarvan de gevel nog nooit was gerenoveerd.
Zolang de voegen nog goed zitten (niet los) dan hoef je niets te doen. Loszittende voegen kan je zelf ook heel gemakkelijk herstellen (mits het er niet teveel zijn). Oude voeg eruit halen, droge cement aanmaken en met een voegspijker er netjes opzetten.

Maar als er grote scheuren in je gevel zitten dan moet je wel kijken hoe dat komt en eventueel herstellen.
Maar anders..............................volstrekt onnodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo is het.
Je moet maar veel je buren achterna lopen.
Dan ben je zo arm.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)
De staat van de gevel is bepalend.
Ik neem aan dat je ook geen kozijnen gaat schilderen als de buurman dat doet, maar alleen als het nodig is.

Goede gemetselde en gevoegde gevels kunnen best 50 tot 75 jaar zonder noemenswaardig onderhoud.

Op het moment dat de voegen slechter worden zal er meer inwatering optreden in de baksteen. Hierdoor kan er schade ontstaan aan de gevel. Dit is ook afhankelijk van het type baksteen.

Ik zou er een gerenommeerd voegersbedrijf bij halen om te kijken of het nodig is. Maar zolang als je voegwerk er nog goed uitziet is het niet strikt noodzakelijk.

Wat doet je buurman er trouwens aan?