Hoe vinden groene kikkers de weg?

Bij het verplaatsen van groene kikkers over een afstand van meer dan 100m vonden de groene kikkers binnen een dag weer de weg terug! Onderweg kwamen ze langs div. vijvers , die voor hun ook aantrekkelijk waren, maar ze gingen precies terug naar de vijver waar ze uit kwamen,ze hebben geen enkel overzicht over de omgeving, ze kunnen immers niets zien tussen al de planten die allemaal hoger zijn dan zich zelf. Toch vinden ze hun eigen vijver feilloos terug. Maar hoe???

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
3K

Antwoorden (6)

Misschien omdat het een beetje eigen is. Gewoon instinct. Elk gebied is wel anders qua een aantal factoren. Je zou je eigen kind toch ook terugvinden als je zou moeten kiezen uit een paar honderd. Waarom zou een kikker 'zijn' vijver dan niet terugvinden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk vinden ze de weg door het gekwaak van hun 'vriendjes en vriendinnetjes'
Waarom kwaken kikkers ? Bij de meeste soorten zijn het de mannetjes die kwaken en dit om de vrouwtjes te lokken en om andere mannetjes van hun territorium te sturen. De vrouwtjes vinden dit gekwaak heel sexy!! Veel van de kikkers vullen hun kaken met lucht wanneer ze kwaken. Dit vergroot het geluid van hun stembanden.

Kikkers kunnen ook leren (dus ook de weg)

Als je goed observeert, zal ook deze vraag beantwoord worden. Zeker leren ze! Een kikker die eens een steek van een wesp of bij heeft gevoeld, zal heel die familie in de toekomst uit de weg gaan. En leren ze niet uit je hand voedsel aanvaarden? Nemen ze van jou geen stukjes lever en dode vliegen? Ze kunnen het nochtans wel leren!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zover ik weet kunnen kikkers de aanwezigheid van water "voelen",en of ze weer in hun eigen vijver of poel zijn,schijnen ze te kunnen proeven aan het water>

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan het niet zoals bij volgels werken met magnetische velden van de aarde? Dat is namelijk de manier waarop vogels de weg terug kunnen vinden over afstanden van meer dan 1000 km.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou kunnen,er moet wel iets zijn dat ze richting geeft.
Instinct en misschien magnetische velden.\
Als jij het niet weet..............het staat niet in de boeken.

Joop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is net hetzelfde als zalmen of schildpadden, die gaan ook soms zelfs na jaren terug naar de plaats waar ze geboren zijn om te paren of kuit te schieten of eieren te leggen, hoe ze hun weg vinden is nog steeds niet uitgeklaard en ook waarom juist daar... is een ?