Kun je je tandenborstel in de -onder stroom staande- houder laten staan, of moet je hem er steeds afhalen tot hij weer opgeladen moet worden?

Is het slecht voor de accu als je hem constant onder stroom laat staan: dat vraag ik me af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.3K

Het beste antwoord

Ik heb onlangs een van de duurdere electrische tandenborstels gekocht (Oral B Triumph 5000) en de handleiding zegt dit over de batterij:

For everyday use, the toothbrush handle can
be stored on the charging unit to maintain it at
full power. There is no risk of overcharging the
battery.
• To maintain the maximum capacity of the
rechargeable battery, unplug the charging unit
and fully discharge the handle with regular use
at least every 6 months.

M.a.w.; één keer in de 6 maanden helemaal leeg gebruiken en daarna volledig opladen. De rest van de tijd kan de borstel iedere dag terug in de lader.

Milieuvriendelijk is het wel (daar vroeg je niet, maar wil het toch even noemen) want de lader gebruikt wel 24/7 stroom.

Toegevoegd na 1 minuut:
nog even de link naar de complete handleiding

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn opmerking over 'milieuvriendelijk' moet natuur milieuONvriendelijk zijn.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, dit is heel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klop helemaal. Ik heb het inmiddels ook gevonden. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Ze ZEGGEN dat het voor oplaadbare batterijen beter is om ze af en toe helemaal leeg te laten lopen dan ze voortdurend bij te laden. Ik heb me echter ook laten vertellen dat dat niets uitmaakt, of dat dat vroeger wel zo was en nu niet meer.

Hoe dan ook, uiteindelijk scheelt het ook weer niet zoveel dat je iets moet doen dat 'tegen je natuur' ingaat, en als je het makkelijker vind om hem steeds bij te laden, moet je dat gewoon doen, laat je hem liever steeds helemaal leeg lopen (wat altijd NET is als IK mijn tanden moet poetsen :lol:), ook prima. Hou dan wel een hand-tandenborstel bij de hand ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor oude types oplaadbare batterijen was het GOED om ze af en toe helemaal leeg te laten lopen. Voor nieuwe types is dat juist SLECHT. De betere apparaten hebben daar zelfs een beveiliging tegen. De batterijen kunnen dan tot bijvoorbeeld 15% worden ontladen (omdat de gebruiker dat niet begrijpt, geeft het display dan al 0% aan), daarna wordt het apparaat uitgeschakeld om te voorkomen dat je de batterijen helemaal ontlaadt. Andere apparaten hebben die beveiliging niet; dan moet de gebruiker er dus voor zorgen dat de batterij nooit helemaal wordt leeggetrokken.
paulus811
12 jaar geleden
Leuke reactie Cryofiel, maar hoe zie je of je een 'oud' of 'nieuw' type batterij hebt? En wat zijn 'de betere' en 'andere' apparaten'?
Cryofiel
12 jaar geleden
Da's inderdaad het probleem. Soms staat het in de gebruiksaanwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oude batterijen waren nikkel/cadmium.
De nieuwe zijn Nikkel/metaalhydride.
En dat staat op de batterij vermeld.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat klopt. Maar ik kan mijn tandenborstel niet openmaken. Hetzelfde geldt voor veel andere apparaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ; steeds wat anders. ;-)
Wij hebben volgens mij oude en nieuwe door elkaar, en soms gaat er een de hele tijd terug op de lader en soms een hele tijd niet.....maar net wat werkt en in welke badkamer de betreffende tandenborstel staat :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die Ni/Ca cellen van vroeger werken al lang niet meer. Ik gebruik al jaren NiMH accu's
paulus811
12 jaar geleden
De nieuwste accus zijn Lithium Ion. DIe hebben geen geheugeneffect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhhhhhh????? Wat nu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke accu is inderdaad anders. Als ik namelijk de accu van mijn laptop er in laat zitten en ook stroom gebruik, kan ik op den duur mijn accu niet meer gebruiken. Hij laadt dan niet meer op of het moet voor een paar minuten zijn.
Ik heb mijn tandenborstel er altijd op laten staan en dat is altijd goed gegaan dus dat kan gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vroeger was het zo dat batterijen die steeds weer werden opgeladen niet meer goed werkten de batterij onthield zegmaar hoevoel hij was en ging tot daar en lade dat stukje op. Dus als je dat steeds deed dan werd je batterij lam en dacht je batterij dat hij maar een klein beetje op kon laden

tegenwoordig hebben batterijen geen "geheugen" meer en laden ze gewoon helemaal op zonder dat het problemen opleverd.