Mijn vriend gaat scheiden, het huis moet verkocht worden en zijn ex wil het huis kopen. Kan hij haar verbieden om het huis te kopen?

Zijn ex heeft geld gekregen van haar familie en nu wil ze hem uitkopen, maar hij wil het huis niet aan haar verkopen.. kan hij met de makelaar afspreken dat hij het huis niet aan haar verkoopt?

Toegevoegd na 15 minuten:
Zijn ex heeft hem al zoveel getreiterd, hij wil er graag blijven wonen, maar kan haar niet uitkopen.

Toegevoegd na 13 uur:
het is mijn vriend die gaat scheiden niet ik van mijn man:)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of dat slim is in deze tijd dat niemand zijn huis verkoopt, straks zit hij met enorme schulden ivm dat huis wat niet verkocht wordt en hangt dat als een molensteen om je nek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
poeh wat een drama
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het maar een raar verhaal. Beetje haat en nijd om een huis. Verkoop dat ding, pak je geld en hou de eer aan jezelf. Als ze het koopt, koopt ze het toch voor teveel. Who cares! Ik hoop niet dat er kids in het spel zijn. Het gebitch van nu beloofd weinig goeds.
burgos
11 jaar geleden
Verschrikkelijk zeg die Valerie,die is niet mis.Zou maar niet samen een huis kopen met je vriend.Ik voorzie heibel,en dan druk ik mij nog netjes uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Speelt dit in NL of BE; zou erg verhelderend zijn om antwoord te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk is het een hele domme redenatie van jouw " vriend"
a: de verkopende partij hoeft zich niet bekend te maken in een aankoop.
En
b: als hij haar niet kan uitkopen ... Hoe wil hij dan de financiering rond krijgen, zeker nu in een tijd wanneer financieringen moeilijk te krijgen zijn.
Het uitkoop bedrag kan in redelijkheid niet meer bestaan uit het eigen geld dat iemand er in heeft gestopt + de helft van de overwaarde. Andere zaken waar de persoon geld in gestoken heeft, kan alleen maar terug gekregen worden als het echt als waarde vermeerderend gezien wordt.
En in deze tijd zal het huis eerder on waarde gedaald zijn.. Dan gestegen
Kortom. Spullen pakken en weg wezen. Stap er schuldenvrij uit. Daarmee behaal je de grootste winst,.
En dan nog iets . Waar er 2 vechten hebben er 2 schuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valerie: ben je gelovig? Dank god dan op je blote knietjes dat er iemand is die het huis wil en kan kopen. Ik ken vele, vele mensen bij wie het water aan de lippen staat omdat ze de hypotheeklast niet meer op kunnen brengen in hun eentje. Besef wat een prachtig geluk bij een ongeluk dit is. Als hij haar niet uit kan kopen, kan hij waarschijnlijk de hypotheeklast ook niet opbrengen. En zo te horen ga jij daar ook geen bijdrage aan leveren. Wil jij verder met die man? Dan is het voor hem en jou een zegen dat hij van de financiële last van het huis af kan en opnieuw kan beginnen. En hou op met bitchen tegen Pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Stippel, dat is wat ik ook probeerde te zeggen in de eerste reactie (wat geen antwoord was ;-)....)

Het beste antwoord

Als ze in gemeenschap van goederen waren getrouwd, dan is dus de helft van het huis al van haar.

Het is dus geen kwestie van "het huis aan haar verkopen". Ze is namelijk al voor de helft eigenaar.

Dit soort zaken moeten in een echtscheidingsconvenant geregeld worden. Zo'n echtscheidingsconvenant wordt over het algemeen door advocaten opgesteld en door beide partners getekend.
En als zij niet wil dat het huis aan anderen verkocht wordt, dan gebeurt dat niet, want dan tekent ze niet.

Voorbeeld:
Mijn ex heeft mij uitgekocht.
Jaren later wilde hij het huis verkopen.
Er was echter geen echtscheidingsconvenant.
Daarom moest ik, zelfs jaren na de scheiding, alsnog mijn handtekening zetten toen hij het huis wilde verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hij is de verkopende partij neem ik aan. Dan kan hij op zich ieder bod dat zij doet niet accepteren. Tenzij ze de vraagprijs biedt. Dan moet hij overstag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien beiden reeds eigenaar zijn van het pand, krijgt één van de twee steeds het voorkooprecht.
M.a.w. als de ex het huis wil inkopen (en jouw vriend z'n deel wil uitbetalen), dan krijgt zij voorrang op andere potentiële kopers.
De Belgische wet hanteerde tot vorig jaar een zeer gunstig tarief voor : nl 1% bij inkoop van pand waar je reeds eigenaar van bent. Onlangs is deze 1% opgetrokken tot 5% dacht ik.

Met de makelaar het op een akkoord gooien zal moeilijk zijn : die makelaar werkt nl in opdracht van de huidige eigenaars (= jouw vriend en z'n bijna-ex) en voor een makelaar is er maar 1 ding belangrijk : snel verkopen met een zo groot mogelijke winst.

Indien daarover een grote impasse ontstaat is het misschien toch nuttig om informatie in te winnen bij een Vrederechter.

Uit de summiere info die je verschaft is toch duidelijk af te leiden dat de twee elkaar niet meer kunnen luchten en elkaar het zonlicht in de ogen niet gunnen.
Zulke strijd ontaardt snel in een vechtscheiding of een aanslepende vereffening/verdeling waar heel veel tijd, energie, geld en slapeloze nachten in kruipt.
Zonde voor jou, want een nieuwe partner deelt mee in de klappen en moet zeer veel geduld uitoefenen omdat de relatie 'on hold ' staat.

Succes