Hoe weet een vleesetende plant dat hij dicht moet klappen, en hoe kan dit?

Kijk bijvoorbeeld naar een plant als de Venusvliegenvanger. Wanneer er een vlieg in de ''mond'' van deze plant zit, klapt de mond dicht. Maar hoe ''weet'' de plant dat hij dicht moet klappen en hoe kan deze plant dichtklappen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Een echt natuurwondertje, een plant die kan bewegen.
Bij een aanraking in het midden van het blaadje, komt er een bijzonder mechanisme op gang, in dit midden zitten een aantal voelhaartjes, indien die zachtjes worden aangeraakt, gebeurt er niets,anders zouden ze bij een beetje wind ook dicht gaan, het moet dus een flink contact zijn, maar het wordt nog meer bijzonder als je weet, dat er bij de eerste aanraking niets gebeurt!
Pas bij de tweede aanraking, gaat de val dicht, dus de plant kan dus ook nog ' tellen' .
Ieder blaadje kan een aantal keren dicht ' klappen' , daarna wordt het zwart en gaat dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het voelen van beweging. Het hoeft geen vlieg te zijn, hij reageert vast en zeker ook als je een papierpropje schiet. Hoe het kan dat de plant zijn bladeren dicht kan klappen is een van de wonderen der natuur. Net als bloemen die 's morgens open gaan en 's avonds de blaadjes weer sluiten. En kruidje-roer-me-niet, dat opkrult als je het aanraakt.
Amadea
11 jaar geleden
In de bloem of te wel de val zitten voelstekels of tril stekeltjes. Het dier dat in de val rond loopt raar deze stekels en daardoor klapt de plant dicht. Daarnaast heb je nog verschillende soorten zoals een kleef en een val eter.
ronron1212