Wie betaalt de kosten van een nieuw deurslot van mijn huurhuis, de huurder of de verhuurder?

extra uitleg? ik huur een huis en nu is het slot van de buitendeur kapot, ik krijg de sleutel niet meer rond. Huisbaas gebeld en die zei dat ik dat zelf moet (laten) repareren. Het is toch niet mijn eigen huis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
22.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ligt aan de voorwaarden van de woningstichting, en hoe je slot kapot is gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woon je er net? Woon je er al 20 jaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij ons viel het onder garantie, nieuwbouwwoning deed het slot het niet.
Maar sowieso ga ik er van uit, dat je binnenshuis alles zelf moet repareren, maar de buitendeur is voor de woningstichting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka, zo kan elke huisjesmelker aan het onderhoud uitkomen. Slot kapot, oud denk ik 35jaar??? Mechanisme
slijtage ik ben een vrouw alleen, er zijn geen inbrekers geweest, wat kan er nou stuk gaan aan een slot, sleutel erin en sleutel eruit. Ik woon er nu 15 jaar. De woningen staan er al tig jaar met hetzelfde slot. Jackd Nog net niet 15 jaar pokemon, ja dat dacht ik ook maar de huisbaas heeft het laatste woord, maar ze zijn nog niet van me af dank voor jullie antwoorden.
Ik ga me melden bij de huurcommissie Nitwit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke en fijne reacties allemaal dank maar zoals ik als zei ik ga naar de huuradviescommissie en sparen omdat ik denk dat er in de toekomst nog wel weer problemen zullen komen , het slot zal pas het begin zijn.

Antwoorden (5)

Dat is al sinds lange tijd voor rekening van de huurder.
ronron1212
11 jaar geleden
Ik denk dat dit aan voorwaarden van de woningstichting ligt,meestal is het zo dat indien het door uw schuld kapot is ,u ook betaald,anders bijv door slijtage betaald uw verhuurder,ik zou in elk geval niet sowieso betalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderhoud aan hang- en sluitwerk is voor huurder. Hier valt ook het gangbaar houden van de sloten onder. Van jou als huurder wordt verwacht dat je de scharnieren en sloten af en toe smeert met bv WD40.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderhoud voor hang- en sluitwerk is tegenwoordig voor rekening huurder. Als je een heel oud huurcontract hebt kan het zijn dat het nog wel door de verhuurder betaald moet worden omdat dat toen is afgesproken.

Veel verhuurders stellen je in de gelegenheid om maandelijks extra te betalen voor dergelijke zaken:
- hang- en sluitwerk
- rioolontstopping
- enzovoort.

Als je gewoon belt krijg je het standaard antwoord: Zelf betalen.
Kijk dus na wat je betaalt per maand en wat daarover in het huurcontract staat.

Je kunt natuurlijk ook eerst zelf even wat smeermiddel in het slot spuiten en dan pas het huurcontract lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15 jaar, dan kan je niet zeggen dat het slot al (gedeeltelijk) versleten/kapot was toen je er kwam wonen.

Dan ligt het eraan wat er precies moet gebeuren.
Als het een eenvoudige reparatie is, dan zijn de kosten voor de huurder.
Een onderdeeltje of een nieuwe cilinder bijvoorbeeld.

Gaat het op grote reparaties of vervanging dan zijn de kosten voor de verhuurder.