Hoelang moeten paprika saadjes drogen? En wanneer in welke maand moeten ze geplant worden?

Ik wil graag een paprika's in mijn tuin. Maar weet niet precies hoe het moet. Kan iemand mij er uitleg over geven? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
33K

Het beste antwoord

Haal de zaadjes uit een rode paprika, leg ze op een vel keukenpapier en laat ze een paar dagen drogen op een warme en droge plek.
Kweek ze binnen op, liefst in een kweekbakje op de vensterbank; de temperatuur moet ca. 22-25 graden zijn.
Als je geen kweekbakje hebt dan kan je zo'n plastic bakje gebruiken waar bv druiven in verkocht worden. Of een potje met een plastic zakje erover; als het maar lekker warm wordt.
Zorg er wel voor dat zodra er kleine plantjes zijn uitgekomen, dat er lucht bij kan.

Na ca. 3 weken de plantjes verspenen, dus verplanten in aparte potten.

Ze kunnen pas half mei naar buiten. Hier hebben ze een beschutte plek nodig; eigenlijk is het in ons land aan de koude kant voor paprika's en doen ze het beter in een kas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neem de zaadjes van rijpe, rode paprika's. Droog ze een paar dagen gewoon op een schoteltje in de vensterbank. Als je ze half april zaait, komt het vanzelf goed. Zaai ze eerst in een pot ( plastic zakje er over als een soort kasje, wel beetje luchten,) vier of vijf zaadjes, zet de in de zon in de vensterbank, regelmatig beetje water geven . Is het plantje zo groot als je hand, zet het dan een keer in grotere potten, houd ze nog binnen. geef elke week een klein beetje mest ( of een meststokje). Na half mei mogen ze naar buiten op een zonnige plaats. Zet er als ze groeien een stok bij of zet ze bij een muur of hekje. Af en toe opbinden. Zon is van belang; is het een regenachtige zomer, wees dan blij als er kleine groene paprikaatjes aan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zaad van de Paprika kan gewoon uit een paprika worden gehaald die je in de winkel hebt gekocht voor je eigen eten. Neem uiteraard een soort dat je juist zo lekker vond. Dit zaad moet enige tijd drogen, ik zou daar 1 week voor aanhouden. Daarna kan er eind Januari al binnen worden gezaaid. Het zaaien kan nog wel tot eind maart. Paprika kiemt goed bij een wat hogere temperatuur. Liefste boven de 20ºC

Als de plantjes tussen de 5 en 10 cm groot zijn en duidelijke blaadjes hebben kunnen de plantjes verpot worden naar een potje met meer ruimte. Pas eind mei, kunnen ze eventueel buiten op een zonnige plek in de volle grond worden geplaatst.

In principe kan je de Paprika binnen kweken: in een kleine onverwarmde kas, of onder glas. Dit omdat de Paprika veel warmte nodig heeft. (en ook nog eens een hekel heeft aan teveel regen op het blad). Bij een warme droge zomer kan de Paprika ook in de volle grond maar hij moet wel veel water erbij krijgen. Bij een natte zomer zal de plant verregenen. Een optie is, om boven de plant, een soort overkapping te maken met plastic folie. Dat van onderen gewoon los is.

De Paprika's houden van veel voedingsstoffen en dienen dan ook regelmatig bij gemest te worden. Het verplanten naar een grotere pot, geeft nog enige tijd weer nieuwe voedingsstoffen in de nieuwe potgrond. Daarna is organische compost wel noodzakelijk om toe te voegen. Hier bewaren we onder andere altijd het koffiedik, om dit bij de Paprika's, tomaten en de komkommers en de augurken te strooien.

Groei en verzorging van de Paprika

De paprika plant, hoeft niet geleid te worden. Hooguit is ter versteviging van de plant soms een stokje nodig. De plant moet veel water hebben, anders worden de paprika's erg droog. Ook is de plant zelf gevoelig voor uitdroging.

Bestuiving van de Paprika

De Paprika's die binnen staan, hebben wat hulp nodig bij de bestuiving. Hiervoor ga je met een penseeltje langs verschillende bloemetjes. Heb je de mogelijkheid om wat insecten je kas in te lokken, dan zullen zij zeker met dit karwei helpen.

Oogst van de gekweekte Paprika

Vanaf juli kan er al geoogst worden van de Paprika's die binnen in de kas staan. De Paprika's die buiten uitgeplant zijn zullen een maandje later pas de vruchten geven. Indien je groene paprika's wilt moet je deze er af plukken als ze nog groen zijn. De groene zijn eigenlijk nog onrijpe paprika's. Voor de andere kleuren, moet je al rekening houden tijdens het zaaien.