Remeha Avanta vervalt elke keer bij reset na x tijd terug in storing c5?

Ik heb mijn Remeha Avanta 28c ketel een aantal jaar en een paar maanden terug heeft hij een onderhoudsbeurt gehad.

Na de eerste keer uitvallen heb ik hem gereset, waarna hij weer zoals het moet opstartte. Na enige tijd viel hij terug in dezelfde storing c5. Ik heb hem verschillende keren gereset inmiddels. De tijd die tussen restart en vervallen in de storingsmelding varieert maar is nooit heel lang (zeg langer dan een half uur aanblijven red hij niet).

Kan de storing worden veroorzaakt door de extreme wind van de laatste dagen? Zou de wind bv net op een ongelukkig punt op mijn dak, en dus lucht aan/afvoer, kunnen staan? Of zou het toch wat anders (kunnen) zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Antwoorden (1)

Bij een avanta beginnen de storingscode's met een E, niet met een C

Als er c5 staat is dat een teken dat hij in anti-pendel programma staat, dit is niet echt een storing maar een gevolg van...

Dit houd in de dat ketel wel warmtevraag heeft maar de gevraagde temperatuur in een veel te snelle tijd heeft bereikt.

Dit kan komen doordat er te weinig radiatoren in huis open staan, en hij daardoor zijn warmte niet optijd kwijt kan in het systeem.

Eerder kwamen ketels ook in het anti-pendel programma door bijv een kraan die lekt (warm water) daardoor wil de ketel het water verwarmen maar omdat er nagenoeg geen water stroomt stopt hij ook meteen weer omdat hij de temperatuur meteen heeft bereikt.

Nog een mogelijke optie, heb je genoeg water in het systeem? Als je te weinig waterdruk hebt in de installatie kan het zijn dat er zo weinig in zit dat de pomp het niet meer rond pompt, dan verwarmd de ketel stilstaand water en dat is natuurlijk ook in een mum van tijd warm.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heeft de monteur die het onderhoud heeft gedaan niet de cv-water temperatuur instelling gewijzigd toevallig? Als hij die te laag heeft staan zal de ketel die temperatuur ook veel sneller bereiken, en komt hij ook in het anti-pendel programma.

De laatste 2 opties hierboven (lekkende kraan en te weinig water in het systeem) komen eigenlijk niet meer voor, ik heb ze erbij gezet omdat dat vroeger wel voor kwam maar de ketels dit eigenlijk niet meer kennen nu. Als dat het geval is zal de ketel een andere storing aangeven.