heeft het huren van een extra ruimte gevolgen voor de huurtoeslag?

Voor het krijgen van huurtoeslag gelden bepaalde regels. Het max. verzamelinkomen mag € 29.325 per jaar zijn. en de max. huurprijs van de woning mag € 699,48 per maand zijn. (regels 2014)

Hoe zit het nu als ik naast het huren van deze woning ook nog een aparte schuur of garage huur (ook apart contract)? Heeft dit invloed op mijn huurtoeslag? Bedankt voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
6.2K

Antwoorden (2)

Hoi, ik huur een garage buiten mijn woning. Ik ontvang de maximale huursubsidie omdat ik onder de inkomensgrens zit. Ik denk dus niet dat die twee samen worden opgeteld. Maar je kunt deze vraag het beste bij de huurvereniging voorleggen denk ik, die weten dat ook wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Krijg je alleen huursubsidie over de woning of over de woning plus garage?
fisbel
10 jaar geleden
carsrac:
De garage maakt kennelijk geen deel uit van de huurwoning. Is kadastraal niet geregistreerd als 1 pand. De huur van de garage is derhalve niet van invloed op de huurtoeslag.
Het gaat om het huren van een zelfstandige woonruimte. Normaal gesproken zit het gebruik van de schuur en de garage in de kale huur.

Maar nu wordt er een aparte huur prijs voor gevraagd.
De schuur en de garage is geen zelfstandige woonruimte, maar ook maakt u de garage geschikt als zelfstandige woonruimte, dan mag u er geen huurtoeslag voor aanvragen, want u mag maar voor maximaal een woning huurtoeslag aanvragen.

Uit deze redenering volgt dat de huurprijs van de schuur en de garage niet mee telt voor berekening van de huurtoeslag.

Bij de inkomstenbelasting zou een aparte schuur of garage ook niet mee tellen als de zelfstandige woonruimte.

Als het antwoord zeer belangrijk is, dan zou ik het na vragen aan de belastingdienst afdeling toeslagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Een roerend of onroerend goed huren los van de woning is van geen enkele invloed op de huurtoeslag. Het bezit van een garage of schuur kan WEL van invloed zijn op de huurtoeslag. De waarde van deze bezittingen moeten immers in Box 3 worden opgegeven. Als het totale vermogen boven € 21/139 / fiscaal partner € 42.278 uitkomt is er geen recht op huurtoeslag. Samenvattend: huur van een schuur of garage ls (extra) opslagruimte is niet van invloed op de huurtoeslag. Het bezit ervan wel.