Kunnen zilvervisjes gaatjes in kleding, zoals T shirts, veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.8K
Amadea
9 jaar geleden
Als het nieuwe katoenen shirts zijn: Ja.

Het beste antwoord

Nee. Bij nader onderzoek blijken het toch geen zilvervisjes te zijn, maar papiervisjes die katoen eten. Omdat het verschil tussen de soorten niet goed te zien is noemen veel mensen ze allemaal zilvervisjes. Daardoor is de verwarring ontstaan.

Papiervisjes lusten plantaardige cellulose vezels, en daar bestaat katoen net als papier, behang, karton en boeken ook uit. Het papiervisje kan goed tegen droogte en is daarom vaak te vinden in boekenkasten en dozen op zolder. Maar ook een kledingkast vindt hij een fijn plekje.

Ze lusten geen zuivere wol. Wol is een dierlijk product en bestaat uit eiwitten. Als er gaatjes in zuiver wollen kleding zitten zijn deze veroorzaakt door rupsjes van motten.

Toegevoegd na 4 uur:
Papiervisjes zijn helaas lastig te bestrijden. Als je zeker wilt weten dat ze jouw t-shirts met rust laten dan kun je die het beste in een afgesloten plastic doos bewaren.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nader onderzoek ??, je geeft alleen een herhaling van mijn antwoord met wat aanvullende tekst.
Amadea
9 jaar geleden
Dat bedoelde ik als antwoord op de vraag van LGA. Jouw antwoord had ik niet gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Relevant antwoord

Andere antwoorden (2)

Nee, zilvervisjes veroorzaken dat niet. Papiervisjes voeden zich wel met organisch materiaal, zoals vezels in papier, kunstvezels uit cellulose en textiel. Papiervisjes zijn vaak te vinden in isolatie- en verpakkingsmateriaal, boeken en kartonnen dozen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk t niet, motten kunnen dat wel.

M vr gr.
Carla
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Klopt niet. Motten eten geen kleding. Een volwassen kledingmot eet zelfs helemaal niets meer, maar teert op reserves die hij als larve heeft opgebouwd. Het zijn de larven van de motten die kleding aantasten. Wanneer iemand vreetgaatjes aantreft in katoenen kleding, dan zijn zilvervisjes waarschijnlijk de boosdoener.