Wat kan ik doen als een nieuwbouw woning slecht afgeleverd word?

Hallo allemaal,

Ik woon in een straat met duplexwoningen die nu blok voor blok afgebroken worden en er komen nieuwe woningen voor in de plaats. Ik woon in blok 3 en ga straks verhuizen naar blok 2. Het eerste blok is nu af en de buren hebben de sleutels al gekregen. Het hele blok is als een soort van bouwpakket in elkaar gezet, de muren etc. worden kant en klaar afgeleverd en aan elkaar gemaakt. Maar het is ronduit slecht afgewerkt. Als eerste is ons verteld en dit heb ik ook zwart op wit, dat de muren vlak gestuukt afgeleverd worden, behang en sausklaar. Dit is dus absoluut niet het geval, de muren zitten vol met gaten, en de raamkant muren zit vol met schimmel. Het is totaal niet vlak.
De vloer zit ook vol met gaten, dingen die gevoegd moesten worden zijn niet gevoegd. Deuren die er scheef inzitten. Waardeloos gewoon.
Ik ben nu in discussie via de mail met de woningbouw, ondanks al mijn argumenten en een kopie van het document blijven ze volhouden dat ze hebben gezegd dat het behangklaar afgeleverd word en meer niet. M.a.w. We doen er niks meer aan. Nou is mijn vraag, kunnen ze dit zomaar maken. Ik vind dit ronduit schandalig.
Ik hoor het graag van jullie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Hoi Celtjuh,

Het lijkt mij dat zij hier niet zomaar mee weg kunnen komen.
Tijdens een bouw wordt er altijd een bestek opgemaakt. Hierin staat aangegeven hoe bepaalde dingen moeten worden afgewerkt. Bijvoorbeeld welk type glas erin komt, hoe de wanden worden afgewerkt etc. Dit document gaat tussen de aannemer en de opdrachtgever.

Nu geef je aan dat jij een document hebt waar zwart op wit staat dat het op een bepaalde manier zou moeten worden afgeleverd. Is dit een contract of een (afspraak-) overeenkomst, door beide partijen ondertekend?

Het lijkt mij dat je ook een document hebt waarin staat dat je jou huidige woonruimte verlaat en daarvoor in ruil dus een woning in blok 2 krijgt. Dat document, samen met het document waarin staat hoe de nieuwe woning in blok 2 zou worden opgeleverd, zijn belangrijk.

Nou weet ik niet precies wat er in deze documenten staat maar neem even het volgende aan; Als jou een woning in blok 2 is beloofd, met wit gestucte wanden dan behoor je die ook te krijgen. Als je wel een woning in blok 2 krijgt aangeboden met onbewerkte wanden (dus niet gestuct) hoef jij deze niet te accepteren.

Ik weet niet hoe (bouw-)kundig je bent, maar mocht het contact niet helpen met de woningbouw overweeg dan eens om juridisch advies in te winnen(professioneel) en die een stap te laten ondernemen.
Daarnaast zou ik eens proberen een afspraak te maken met je contactpersoon van de woningbouw om hier persoonlijk over te praten. Als je dan iemand met zijn of haar neus op de feiten drukt kan die persoon er 9 van de 10 keer niet onderuit.

Ik hoop dat het enigzins begrijpelijk is, het is namelijk best lastig uit te leggen maar in het kort: Als er appels worden beloofd, hoef je geen sinasappels te accepteren.