Wat voor een (libelle/vlieginsect) is dit?

Deze zat even terug tegen het raamkozijn aan, een paar weken later zagen we soortgelijke insecten. Het lijkt op een libelle, wie kan dat bevestigen en zo ja, welke soort libelle dit is? Zie foto!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt meer op een hele vieze dikke tijgermug....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Libelles hebben vier vleugels, deze twee, dus een libelle is het zeer zeker niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dit insect lijkt ab-so-luut niet op een libelle!

Het beste antwoord

Het is een van de velen soorten sluipwespen. ( kunnen niet steken)

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn nogal wat soorten sluipwespen die hier op lijken, met een betere foto lukt het misschien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal mee eens.

Andere antwoorden (1)

Het is een niet inheemse mug.
Waarschijnlijk de tijgermug. Zie foto bij bron.

Deze soort komt vooral in Zuid-Europa voor, maar is in Nederland al vaker gesignaleerd.
Wikipedia:
Deze mug wordt sinds de zomer van 2005 ook gesignaleerd in Nederland, maar het is niet duidelijk of de soort zich hier blijvend heeft gevestigd als exoot. Hij komt binnen via de sierplant Dracaena sanderiana (ook wel Lucky Bamboo genoemd) die voornamelijk uit China geïmporteerd wordt en die in Nederlandse kassen verder wordt opgekweekt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een mug heeft een heel andere bouw.