Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De stenen dorpel van mijn voordeur beschikt over een opening in het midden, gelegen in een gleuf over de lengte. Waarvoor dient deze?

Het lijkt er op dat het een opening betreft ter ventilatie of waterafvoer. Echter, aan de buitenzijde van de voordeur is nergens een afvoer en ook in de kruipruimte onder de hal, achter deze voordeur, komt geen afvoer tevoorschijn. Water loopt wel weg door dit gat en tocht slaat door het gat naar binnen de hal in. Water is nergens terug te vinden wanneer ik het in deze opening giet. Ik kan ook nergens een benaming voor deze opening vinden in mijn hardstenen buitendorpel. Wie o wie?!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Hoewel het bij hardstenen dorpels niet gebruikelijk is, is het aan afwateringsgleuf. Deze is bedoeld om water dat op de dorpel blijft staan aan de binnenkant, naar buiten toe wordt afgevoerd. Daar is geen "afvoer" voor nodig; het water loopt er aan de buitenkant uit en verdwijnt vanzelf in de grond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding