Wie waar dit voorwerp voor dient?

De lengte is ongeveer 15 cm.

Het komt uit een huis waar zowel een slager als een bakker hebben gewoond. Misschien heeft het iets met een van deze beroepen te maken?

Toegevoegd na 1 dag:
Het lukt me niet om een antwoord met foto toe te voegen, dus toon ik de foto hier maar.

Het lijkt erop dat het een haak is om een (mijnwerkers)lamp aan op te hangen. Hij moest dus andersom.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
Amadea
8 jaar geleden
Doet me meer aan gereedschap voor een open haard denken dan aan een vleeshaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gereedschap voor de open haard is doorgaans wel groter/langer dan 15 cm denk ik? Misschien een vlees-ophanghaak?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor een open haard lijkt het ook wel erg klein. Voor vlees zou een mogelijkheid zijn; het moet dan wel een klein stukje vlees zijn:-) Het lijkt me wel een haak om ergens in te steken, want allebei de punten zijn scherp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk toch vleeshaak o.i.d.
zie hier haken met oog.
http://www.fyndtreasuresenvondsten.com/a-41086310/stoere-brocante/franse-vleeshaken-k224/
http://www.rawmaterials.nl/servies-keuken/iron-meat-hook.html Die 2e punt?

Antwoorden (1)

Dit is een olielampje.
Je vult hem met olie en legt een lontje in het gleufje. Toen elektriciteit nog niet bestond, werden deze gebruikt als lamp (hetzelfde idee als een blaker/kaarsenhouder).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Het gaat om het voorwerp op de éérste foto.