Vanaf wanneer spreekt men over een kelder?

Van stedenbouw mag ik geen kelder plaatsen.
Ik vroeg mij nu af.. wanneer spreekt men over een kelder.
Stel dat je je woning 1 meter lager staat dan de begane vloer.
Is dit dan onder categorie kelder?

een jaar geleden
in: Wonen
1.8K
crispy
een jaar geleden
volgens mij is een kelder gedefinieerd als een verdieping onder het maaiveld. Een souterrain is een halve verdieping onder het maaiveld. Als het verboden is door 'stedenbouw' dan heeft dat voornamelijk te maken met de stand van het grondwater. Als je een kelder bouwt en die waterdicht maakt, dan kan het zijn dat het grondwater de kelder omhoog duwt (het is een bak die wil gaan drijven). Dat is gevaarlijk voor de bewoners en de omgeving.
tinus1969
een jaar geleden
Welke stedenbouw heb je het over? NL of Vlaanderen?
Het gaat hier om de juridische definitie van kelder, zoek dus het juiste wetboek, niet in een woordenboek.
Questionner
een jaar geleden
Het is gelegen in Vlaanderen.mvg

Antwoorden (2)

Wat ik uit de informatie uit onderstaande link opmaak, dat het meer dan een meter moet zijn.
Met dit soort dingen ook vaak een kwestie van je zoekmachine inschakelen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
In dit kader gaat het om de juridische definitie en die kan afwijken van wat er in wikipedia staat.
Doorgaans wordt een kelder niet als bouwlaag gezien als de hoogte minder is dan 1,5 meter. Als de hoogte tussen 1,5 en 2,1 meter is wordt dit ook niet als bouwlaag gezien zolang de laag verder niet beloopbaar is.
De kelder wordt in het Bouwbesluit in het algemeen als bergruimte aangeduid. Alleen een kelder met een inwendige hoogte van 230 cm of meer kan als woonruimte in aanmerking komen. Wel moet ook aan andere eisen worden voldaan, zoals bijvoorbeeld aan de eisen ten aanzien van lichttoetreding.
Bronnen: https:www.joostdevree.nl/bouwkunde2/bouwlaag.htm
https://handboek-prefab-beton.betonhuis.nl/Documenten/deel5-11.pdf
een jaar geleden