Is Noord-Korea als toerist risicovrij te bezoeken?

Ervan uitgaand dat je je aan de geldende regels houdt tijdens de reis. Hoe groot is dan de kans dat je bijvoorbeeld opgepakt wordt of opeens het land niet meer uit mag tijdens oplopende spanningen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1K

Het beste antwoord

Nee, er zijn veiligheidsrisico’s voor reizen naar Noord-Korea. Je kunt er slechts beperkt reizen en moet waakzaamheid betrachten. Jaarlijks mag maar een gering aantal westerse reizigers het land bezoeken. De grenzen worden streng bewaakt. De bevolking staat niet open voor contact en zelfs oogcontact wordt vermeden. Slechts kleine gebieden zijn geopend voor toeristen. Mocht je het land binnen mogen dan zal alle informatie die je tegenkomt en je verteld wordt geverifieerd zijn door de overheid. Er is geen Nederlandse ambassade in Noord-Korea, dus het is niet eenvoudig om hulp te krijgen als je er in moeilijkheden zou komen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je geeft aan dat er veiligheidsrisico's zijn.
Vervolgens noem je allerlei kenmerken die Noord-Korea inderdaad heeft, maar die niets met veiligheid te maken hebben.
Het enige dat je als veiligheidsissue zou kunnen bestempelen is dat het niet eenvoudig is om hulp te krijgen omdat er geen Nederlandse ambassade is.
Maar... dat is niet het geval, want je kan dan gewoon terecht bij de ambassades van andere E.U. lidstaten. Volgens de website van de overheid zijn er inderdaad veiligheidsrisico's in Noord-Korea.
Die zitten 'm volgens mij echter vooral in de strenge censuur. Je moet inderdaad niet op het Kim Il-Sung plein gaan liggen om een mooi shot van de portretten te kunnen maken bijvoorbeeld.
Niets van wat ik lees wijst er echter ook maar enigszins op dat je verhoogd risico loopt als je je gewoon conformeert aan de lokale gebruiken. Ik laat me graag overtuigen dat het anders ligt, dus als je wellicht zaken kan noemen die zorgen voor het verhoogde veiligheidsrisico? De overheid zal toch wel ergens een onderbouwing hebben voor de kwalificatie ' Let op, veiligheidsrisico's'.
Op de website staat echter een rits informatie waarvan mijns inziens niets wijst op concrete risico's. Alleen het volgende zinnetje: "Er zijn veiligheidsrisico’s voor reizen naar Noord-Korea.", maar daar kan ik niet veel mee.

Andere antwoorden (1)

Ja, maar je moet alles tip top plannen en je mag alleen met een gids. En die laat alleen zien wat de overheid je wilt laten zien. Dus als je wilt zien hoe het er echt aan toe gaat. Good luck