Wat zijn de regels voor op vakantie gaan naar Suriname?

Je bent Surinamer en naar Nederland verhuisd. Nu wil je voor een bepaalde tijd naar Suriname op vakantie. Is er een limiet van hoe lang je mag gaan? En zijn er bepaalde regels voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K

Antwoorden (1)

Je kunt alle informatie hierover teruglezen via de website van het consulaat van Suriname. Een samenvatting:

- Er is een toeristenkaart, deze is ook op Schiphol te verkrijgen op de dag van vertrek:
Personen van bewezen Surinaamse origine kunnen bij binnenkomst een verblijf van 6 (zes)maanden afgestempeld krijgen. Vreemdelingen van niet-Surinaamse origine mogen maximaal negentig (90) dagen in Suriname verblijven. Bij binnenkomst krijgen zij van de Immigratiedienst een kortverblijf van 30 dagen in het paspoort en op de Toeristenkaart afgestempeld.
Voor verlenging (met 60 dagen) kan de toerist zich aanmelden bij de Vreemdelingendienst.

- Er is sinds kort ook een PSA (Personen van Surinaamse Afkomst):
Een persoon met een geldig PSA document:
heeft geen visum nodig voor het betreden van het grondgebied van de Republiek Suriname voor de duur van 5 jaren na de datum van afgifte van het PSA document. Andere reisdocumenten waaronder het paspoort blijven vereist.
Mag 6 maanden aaneensluitend in Suriname verblijven. Het verblijf kan met maximaal 6 maanden worden verlengd. De PSA moet aantonen in het eigen levensonderhoud en huisvesting te kunnen voorzien.
Heeft de mogelijkheid binnen 6 maanden of bij verlenging van verblijf binnen 12 maanden zich in te schrijven als ingezetene.
heeft de mogelijkheid om zonder werkvergunning te werken.

Om huisvesting te vinden voor zowel een toerist (kort verblijf) of voor overwinteren of langer (zelfs voor meerdere jaren is mogelijk), zijn eenvoudig gemeubileerde accommodaties te vinden via http://www.casacama.com
Hier kun je vanaf 250,- euro per maand zelfstandige studio's en appartementen huren, maar ook grotere woningen of juist kamerverhuur.

Succes met de voorbereidingen en veel plezier in dit mooie land!

Toegevoegd na 1 uur:
Met "eenvoudig gemeubileerde accommodaties" bedoelde ik overigens "op een makkelijke manier te vinden" en dus niet in de betekenis dat de accommodaties eenvoudig zijn. Sommige zijn dat wel, maar er zijn ook luxe woningen te huur in Paramaribo natuurlijk. Het is maar net hoe luxe je het zelf wilt maken binnen jouw budget :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hieruit kan ik opmaken dat personen van Surinaamse afkomst maximaal 12 maanden kunnen verblijven met een PSA document. En hoe zit het met die 5 jaar? Wat moet ik doen als ik langer dan 12 maanden wil blijven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik het begrijp, is die 5 jaar de geldigheidsduur van de PSA, dus net zoals een paspoort 5 jaar (tegenwoordig trouwens 10 jaar) geldig is. Je hoeft in die periode niet persé hier gebruik van te maken.
Het is dan niet zo dat je 5 jaar mag blijven. Als je langer dan 12 maanden wilt blijven, zul je een verblijfsvergunning moeten hebben. Deze informatie kun je nalezen op de 2 sites die ik erbij had gezet: http://www.consulaatsuriname.nl/ http://www.gov.sr/sr/ministerie-van-buza/counsulaire-aangelegenheden/personen-van-surinaamse-afkomst.aspx