handige franse woorden?

als je een gesprek voert in het frans in een kledingwinkel, bij de dokter, vvv-kantoor of in een restaurant, wat zijn dan handige woorden of zinnen die fransen gebruiken? bijvoorbeeld hoe je iemand begroet, bedankt...

Toegevoegd na 8 minuten:
ik bedoel behalve de standaardzinnetjes van:
bonjour, salut, au revoir, merci enzo
gewoon dingetjes die fransen vaak gebruiken..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vakantie
1.7K

Het beste antwoord

Hoe je iemand begroet:
- Bonjour
- Bonsoir (goedeavond)
- Salut (meer onder jongeren)

In een kledingwinkel:
- Je peux l'essayer? (Mag ik het aanpassen?)
- Ou sont les cabines? (Waar zijn de pashokjes?)
- Vous avez ce pantalon aussi dans une taille plus grande?
(Heeft u deze broek ook in een grotere maat?)
- Vous avez cette robe aussi dans une taille plus petite?
(Heeft u deze jurk ook in een maat kleiner?)
- Ou peux-je payer? (Waar kan ik betalen?)
- Pourriez-vous me raconter ou sont les caisses?
(Zou u me kunnen vertellen waar de kassa is?)
- C'est possible de le changer?
(Is het mogelijk om het ruilen?)
- Voici (alsjeblieft, zeg je als je iets geeft)
- C'est combien? (Hoeveel kost het?)
- Est-ce que cet article est en solde? (Is dit artikel in de uitverkoop?)

Bij de dokter:
- Qu'est-ce qui ne va pas? (Wat mankeert eraan?)
- J'ai mal a la tête. (Ik heb hoofdpijn)
- Je ne me sens pas bien. (Ik voel me niet goed)
- J'ai mal au coeur. (Ik ben misselijk)
- Qu'est ce que vous avez mangé les derniers jours?
(Wat heeft u de afgelopen dagen gegeten?)
- Vous avez un empoisonnement alimentaire.
(U heeft voedselvergiftiging)
-Vous doivez éviter le sol. (U moet de zon vermijden)
- Il est raisonnable de prendre du repos. (Het is raadzaam rust te nemen)
- Vous avez quelque chose contre la douleur? (Heeft u iets tegen de pijn?)
- Vous doivez prendre ces pastilles deux fois par jour. (U moet deze tabletten twee keer per dag innemen)
- Est-ce que c'est grave? (Is het ernstig?)
- Non, ce n'est pas grave, il se passera dans quelques jours. (Nee, het is niet ernstig, binnen enkele dagen zal het over zijn)

In een restaurant:
- Quels sont les horaires d'ouverture du restaurant? (Wat zijn de openingstijden van het restaurant?
- Garçon! (Ober!)
- La carte, s'il vous plaît. (De menukaart, alstublieft)
- Je voudrais du coca. (Voor mij een cola graag)
- Et de la bière pour mon père, s'il vous plaît. (En een biertje voor mijn vader, alstublieft)
- Vous avez cette salade aussi sans poulet? (Heeft u deze salade ook zonder kip?)
- Vous avez encore besoin de quelque chose? (Heeft u nog iets nodig?
- C'est très bon. (Het is erg lekker)
- L'addition, s'il vous plaît. (De rekening, alstublieft)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Bonjour hallo, ca va? Alles goed?
Merci dankuwel ,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bonjour, Allo, Merci
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In frankrijk zijn:
Je ne comprends pas (ik begrijp het niet) en
Je ne sais pas ( ik weet het niet)
heel handig, en bedankt is merci
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een ipod of iphone heb kun je de app 100% frans downloaden zitten veel handige gesoorteerde uitspraken in en een woordenboek F-N en N-F en je heb er geen internet voor nodig handig dus je heb trouwens ook veel andere talen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een vraag wilt stellen begin je met :?est ce que c'est en dan je vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag dat er al een tip voor een app gegeven was. Ik heb nog een goede: iFrans Taaltrainer start. Gratis en heel handig voor basiszinnen en -woordjes, voor bijvoorbeeld in een winkel of tijdens het uitgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pourriez-vous le répéter? Zou u dat kunnen herhalen?
Pourriez-vous parler plus lentement? Zou u wat langzamer kunnen praten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Truc' is een handig woord. Betekent zoveel als 'ding' en kun je gebruiken als je een woord niet weet. 'Auto' kun je bv omschrijven als 'ce truc qui roule' (dat ding dat rijdt).