Kun je zonder problemen een survival-mes meenemen in je (ruim)bagage?

Binnen de EU.
Krijg je hier geen problemen mee met de douane?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie evt ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/vakantie-reizen/europa/mes-meenemen-vliegtuig-bagage-schiphol.328183
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oh, bedankt! Niet gezien, en GV stelde deze vraag ook niet voor!

Het beste antwoord

Ja, dit is toegestaan, het mes moet wel goed verpakt zitten en in het ruim vervoerd worden, het mag dus niet in je handbagage.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb het even gecontroleerd door Schiphol te bellen, mijn antwoord klopt. Het is toegestaan in de ruimbagage, mits het goed verpakt is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hartelijk bedankt

Andere antwoorden (1)

Dit mes mag je niet hebben omdat dit valt onder de wapenwet. Dan zal je het zeker niet mogen meenemen op een vliegtuig, ook al is dat in het ruim. Je moet tenslotte de douane passeren en die kunnen je ten alle tijden controleren, ook al is dat in de europese unie en ben je inwoner van de EU.
Bevraag je eens goed, wat de wetten zijn in de verschillende landen en mischien heb je een goede reden, om dit mee te nemen, maar dan zal je toch een toelating moeten krijgen.
Hier in Belgie en Nederland is het ook verboden om met zo'n wapen rond te lopen.
Dus vanaf het moment dat je uw huis verlaat met dit mes ben je al in fout
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Robby BB, bedankt voor je antwoord.
Laat ik voorop stellen dat ik niet exact het mes bezit zoals op de foto. Maar wel iets soortgelijks. Ik snap dat zoiets onder de wapenwet valt, en terecht ook natuurlijk. Echter kun je zulke messen gewoon in de beter kampeer/outdoor-speciaalzaak kopen en in allerlei soorten en maten. Ik gebruik hem dan ook om hout te hakken vuur, om vuur te maken, vis klaar te maken, slaapplaats te creëren etc.
Hoe werkt dat dan? waarom mogen deze winkels(of webshops) dit wel verkopen?
Voorheen ging ik altijd met de auto of trein richting Scandinavie, toen nam ik hem ook altijd mee, maar nu voor het eerst met het vliegtuig, dus vandaar dat ik het me afvroeg. Graag hoor ik van je!