Is het momenteel veilig om naar Tarsus (Turkije) te reizen?

Mijn vader woont in Tarsus (Turkije) en ik wil daar misschien tussen nu en de zomer een keer heen, maar dat de oorlog in Syrië ben ik toch enigszins bang. En stel dat hij hierheen komt, is dat voor hem veilig of zit er dan een kans in dat hij wordt opgepakt? (Terwijl hij geen verkeerde intenties heeft) Hij heeft zowel een Nederlands als Turks paspoort.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Dat lijkt mij daar nog vrij ongevaarlijk,er is nergens negatief reisadvies...je vader kan ook zonder problemen naar hier komen,waarom zou men hem oppakken? hij is toch geen IS strijder...
fremar
9 jaar geleden
De Rijksoverheid zegt reizigers niet te reizen naar het grensgebied met Syrië en Irak.

Reizigers naar het zuidoosten van Turkije (buiten het grensgebied met Syrië en Irak) wordt aangeraden alleen noodzakelijk reizen te maken. Dit geldt met name voor de grensprovincies met Syrië en Irak. In deze provincies is het niet veilig. Dit komt door de burgeroorlog in Syrië, de voortdurende instabiliteit in Irak, de gewapende strijd tegen groepen als ISIS en spanningen met de Koerdische PKK. De risico’s in deze gebieden nemen toe. Deze risico’s zijn demonstraties die uit de hand kunnen lopen, gewapende confrontaties, aanslagen en ontvoeringen.

Tarsus ligt in de provincie Mersin en dat valt buiten de provincies waarvoor een extra veiligheidsrisico is afgegeven. Wel geldt voor geheel Turkije dat men extra waakzaam moet zijn. Toch ligt Tarsus wel op redelijke nabijheid van de provincies waarvoor extra waakzaamheid wordt afgegeven. Hoewel ik denk dat je op zich prima kunt afreizen naar Tarsus, zou ik niet noodzakelijke reizen voor de zekerheid vermijden. Maar dat zul je voor jezelf moeten afwegen.

Als hij hier heen komt hoeft dat geen problemen te geven.