Is IJsland multicultureel en hoe komt dat?

Wonen er grote groepen minderheden in IJsland?
Graag uitleg met cijfers, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Het beste antwoord

Doordat immigratie daar onderhevig is aan strikte controle is slechts 6 % van alle bewoners van IJsland van buitenlandse afkomst.

Omdat de meeste IJslanders afstammelingen zijn van de vroegere Keltische en Noorse volken (Vikingen vermengd met Schotten en Ieren), is het land wel het minst puur Scandinavisch van alle Noorse landen. De meesten zijn Denen. Maar die landen van oorsprong hebben overeenkomende culturen.

Dus nee, IJsland is niet multicultureel.

Van de ongeveer 326.000 bewoners leeft ruim de helft in de hoofdstad Reykjavik en in kleine stadjes in de omgeving daarvan.

Toegevoegd na 23 minuten:
In 2013 nam IJsland welgeteld 15 asielzoekers op. (Nederland 10.620).
Amadea