Toestemmingsbrief nodig voor vliegen met mijn nichtje?

Ik vlieg met mijn nichtje van 12 jaar (zelfde achternaam) naar Noorwegen. Moet mijn zus (haar moeder) een brief schrijven waarin zij toestemming geeft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K

Antwoorden (2)

Ja want jij neemt een minderjarige de grens mee over
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Noorwegen is onderdeel van de Schemngenzone; er is dus geen controle en in Europa is zo’n brief ook verder niet verplicht; er is geen wet of AMvB waar zoiets in staat (daarom is het ook moelijk een link te geven).

In bepaalde gevallen kan zo’n brief helpen als er toch om de één of andere lastige vragen worden gesteld, vooral bij in/uit reis Schengenzone. De 'Schengencode' geldt alleen voor buitengreznen van de Schengenzone (Noorwegen ligt BINNEN de zone), en stelt zulke brieven niet verplicht.

Er staat wel:

6. Minderjarigen

6.1. De grenswachters besteden bijzondere aandacht aan al dan niet begeleide minderjarigen. Minderjarigen die een buitengrens overschrijden, worden bij in- en bij uitreis aan dezelfde controles op grond van deze verordening onderworpen als volwassenen.

6.2. Wanneer het een begeleide minderjarige betreft, gaat de grenswachter na of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag over de minderjarige uitoefent, in het bijzonder wanneer de minderjarige door slechts één volwassene wordt begeleid en er ernstige redenen bestaan om aan te nemen dat de minderjarige onwettig is onttrokken aan het toezicht van de persoon of personen die wettelijk het ouderlijke gezag over hem uitoefenen. In dat geval verricht de grenswachter verder onderzoek, teneinde eventuele onverenigbare of tegenstrijdige elementen in de verstrekte inlichtingen te ontdekken.

6.3. Wanneer een minderjarige alleen reist, zorgt de grenswachter ervoor, door middel van een grondige controle van de reisdocumenten en de bewijsstukken, dat de minderjarige het grondgebied niet verlaat tegen de wil van de personen die het ouderlijk gezag over hem uitoefenen.