Zijn Nederlanders nou echt zo krenterig en Gierig?

Elke keer als ik in Belgie en noorwegen waar mijn familie woont hoor ik dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan du snakke norsk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha nee c4th,mijn broertje moest weer zo nodig met zijn vakantieliefde trouwen tot grote woede van de familie het land is supermooi maar walgelijk duur 11 euro voor 1 bier vieze oplichters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom tot grote woede van de familie? Als je broer maar gelukkig is toch? En zo ver is Noorwegen nu ook weer niet. Fantastisch land, mooie natuur, vriendelijke mensen alleen inderdaad ja... alcoholisme is daar meer een "ziekte" voor de meer welgestelden :)
Jeg elsker Norge.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heb je gelijk als hij maar gelukkig is,maar hij had een lieve zorgzame vrouw in Nederland,maar dat is later weer afgekoeld,zeker de mensen zijn heel aardig een beetje introvert maar dat terzijde,de natuur is betoverend mooi,maar als je van feesten en stappen houdt moet je er niet heen gaan,niet dat ik gierig ben c4th maar er zijn grenzen,jij betaal in de patatzaak ook geen 7 euro voor patat met
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yip.

Het beste antwoord

Misschien niet als ze geld moeten geven voor goede doelen, maar verder vind ik van wel. Als je bij iemand op visite gaat krijg je 'n kopje koffie of thee met zegge en schrijven één koekje, terwijl als je bv bij Russen, Turken, Bulgaren en Serviërs op visite gaat, (ook als je die mensen eigenlijk niet kent) gaan ze onmiddellijk de tafel dekken en laten van alles en nog wat aanrukken. En van de schaal met koekjes mag je zoveel pakken als je wilt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ja +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal gelijk. Wij hebben ook duitse vrienden en daar krijg je standaard ook brood bij de koffie en pannekoeken en echt vanalles erbij.

Andere antwoorden (18)

Natuurlijk niet/wel.Daarmee wil ik zeggen dat de Nederlanders niet anders zijn dan:Belgen,Fransen,Engelsen en noem maar op.Je kan geen hele bevolking over 1 kam scheren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zijn we. Nederlanders hebben een ingebouwde rekenmachine in hun hoofd ;))

Alles wordt altijd berekend, heroverwogen en nog eens overlegd voordat men wat uitgeeft. Er is ook nergens (behalve in Amerika) een volk dat zoveel hamstert als de Nederlander. Niks mag weggegooid worden, 'je zou het nog wel eens nodig kunnen hebben'.

De Nederlander wil graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Nu heb ik met dit antwoord enorm gegeneraliseerd natuurlijk, maar over het algemeen is het wel zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat denk ik niet, we zijn wat voorzichtiger en niet zo impulsief misschien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NL = Niente Lire zeggen de italianen dus t zal wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar dat verhaal ooit vandaan komt weet ik eigenlijk niet, maar aangezien er in het engels uitdrukkingen zijn als "Going Dutch" wat betekent dat ieder voor zich betaald, zou het ooit wel zo geweest zijn.

De gemiddelde nederlander is misschien wel zuinig, maar er hoeft maar een ramp te gebeuren zoals in Haiti begin dit jaar en iedereen trekt spontaan zijn portemonnee.

Toen ik net nog even googelde op Nederlanders en gierig kwam ik onderstaande link tegen, waaruit blijkt dat alleen de Belgen nog makkelijker een rondje kopen voor een groep mensen. Nederlanders staan in Europa op de 2e plek en ja.. rondjes geven en gierig zijn lijkt me niet geheel samen te gaan.

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/23496/Nederlanders_toch_niet_zo_gierig.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeleken met de gemiddelde fransman is de nederlander een bon vivant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik heb de mythe van het franse "o lala"en joie de vivre nooit begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb jij n punt loenie haha als myn ma de koektrommel leeg eet so what? Moet n vreemde nt doen!
Ik vind het ook. Het gaat altijd over hoeveel of hoe weinig iets kost. En gastvrij zijn veel Nederlanders ook niet.
Over het algemeen genomen, als ik mijn ervaringen zo overdenk, vind ik Nederlanders niet vrijgevig.
Ik heb bij Vluchtelingenwerk gewerkt. En toen zei ik: als je op de hoek van de straat gaat staan en roept dat je dingen nodig hebt, kun je hele huizen inrichten. En echt niet met oude troep.
Collecteren levert ook nog steeds op.

Aan de ene kant kruidenier, aan de andere kant koopman.
Dat zijn we door de eeuwen heen geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belgie en Nederland bespotten elkaar graag. Belgen vinden ons gierig en andersom vinden wij hun dom en achterlopen.
De Duitsers zijn minstens net zo gierig, mogelijk nog erger.
Over de Noren weet ik eigenlijk niets. Wel dat het bij hun allemaal heel anders geregeld is.
Mogelijk is gierigheid ook verschillend per aankoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit zeker een kern van waarheid in. Al zullen veel Nederlanders het niet zien als 'gierig' maar als 'waar voor hun geld willen'.

Ik heb voor een halve liter bier betaald, dus drink ik het op, ook al voel ik me eigenlijk al niet lekker van de drank, dat idee. We hebben betaald voor een hele dag zwembad, dus blijven we ook de hele dag in het zwembad, ook al is het na een uur of drie eigenlijk niet zo leuk meer, en daar eten we ook onze zelfgesmeerde boterhammetjes op.

Toevallig heb ik gisteren Japans gegeten in zo'n 'all you can eat'. Ze hadden daar de (wat mij betreft terechte!) regel dat als je eten overhoudt omdat je gewoon teveel hebt besteld (dus niet omdat je het niet lekker vindt), dat eten wegens verspilling extra in rekening wordt gebracht.

Voordat ik ernaartoe ging, had ik wat recensies gelezen. En de recensie waarvan ik dacht 'echt een Nederlander' was de recencie van iemand die boos was dat resten door overbestelling in rekening werden gebracht. En dus die resten terug liet aanrukken uit de keuken, en met zijn gezelschap - dat eigenlijk al overvol zat, er waren niet voor niets resten - alsnog naar binnen had gewerkt om de toeslag niet te hoeven betalen.

Waar voor je geld willen en gierigheid in één restaurantbezoekje: waar voor je geld door zo véél mogelijk te willen bestellen voor dezelfde totaalprijs, en je desnoods overvol proppen uit gierigheid om een rekening wegens je verspilling te vermijden. Kan het nóg minder elegant? En dan ook nog het verhaal op een recensiesite zetten alsof het restaurant (waar de regel keurig met grote letters op de kaart staat!) hier de schuldige is. Dát is ook erg Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
perfect geformuleerd plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 hoor.
Ik denk dat Nederlanders het geld uitgeven aan andere zaken, zoals de inrichting en het onderhoud van een huis. Als je bijv. in Oostenrijk komt, dan hangen in de huizen nog dezelfde gordijntjes als 20 jaar geleden. In Nederland wil je na 10 jaar wel iets nieuws. In Frankrijk/België doen ze in mijn ogen nauwelijks iets aan de uitstraling van de huizen. Het is maar net waar je je geld aan uit wilt geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee.Een gierigaard dat is iemand die zichzelf tekort doet op het vlak van levensnoodzakelijke dingen om het uit te geven aan genotsmiddellen, of om het op te potten.
Dat soort mensen vind je in elk land.Het is een ziekelijke afwijking.
Een beetje je gezond verstand gebruiken als je geld uitgeeft en niet nodeloos consumeren getuigt van goede smaak.Naar mijn mening is dit eerder een gave.Het kan niet genoeg gepromoot worden in een wereld die zichzelf de vernieling in 'consumeert'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige..& sommige niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groot deel van dit verhaal is te vinden uit de tijd van de oorlog. Hierin hebben de nederlanders wederom laten zien dat ze een ware kei zijn. Een kei in zuinig omgaan met het weinige dat je hebt. De honger was groot net als destijds het aantal monden dat met al dat weinige (en soms helemaal niets voor dagen)wat er nog was gevoed moest worden.
Veel buitenlanders hebben niet zo scherp het verschil tussen zuinig en gierig als wij en voor het gemak gooien ze het maar op 1 hoop.
Laten we vooral trots zijn op die generatie die ons deze eretitel heeft doen toekomen want laten we eerlijk zijn, dat waren hardwerkende en zuinige mensen die van nederland weer een land hebben gemaakt want het spreekwoord luidt ; Zuinigheid met vlijt bouwd huizen als kastelen. Bij die Grieken gaat het anders, die vechten tegen windmolens, zijn corrupt en maken veel te veel geld op.Dan ben ik liever een zuinige hollander (hoewel wat geven wij per jaar aan brussel en ontwikkelingshulp en andere goede doelen en waar is dan die Griek (nergens want die is aan het bezuinigen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn Australische neef hebben Nederlanders in Australie het altijd over geld. Waarmee kan ik geld besparen? Waarmee verdien ik het meest? etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er gewoon aan. Neem bijv. mijn familie:
van mijn moeders kant zitten ze op hun geld vastgeroest, ik heb een tante die niets over had voor haar kinderen. Alle kasten in huis op slot. Was je daar op visite en ze wilden wat voor bij de koffie halen dan kwam er eerst een sleutelbos tevoorschijn. Heb zelf als 18-jarige kleding gekocht voor mijn nichtje want het kon niet zo verder. Een andere tante van die kant pochtte altijd dat ze zes weken naar frankrijk ging voor nog geen 100 Euro (daar uit te geven) Ze propte haar caravan tot de nok toe vol met aardappelen en ingeblikt vlees en groenten. En ging gewoon aan de rand van de weg overnachten als dat mogelijk was. Mijn opa heb ik als kind "Scrooge" genoemd en die naam word nog steeds gebruikt (de man is al een jaar of 20 dood). Hij had een telefoon met draaischijf waar hij een slotje door het cirkeltje bij de "1" op gedaan had zodat ze alleen gebeld konden worden. Ik wist niet wat ik zag, toen en heb een oom die nog thuiswoonde geleerd hoe hij, door snel op die uitsteeksels (waar je de hoorn op legde) te drukken toch kon bellen.

Dan de familie van mijn moeders kant: In de oorlog liep mijn opa een week om aardappelen te halen. Thuisgekomen in Hilversum ging op dat moment de kerk uit en toen hij al die hongerige gezichten zag deelde hij zijn aardappelen uit aan die mensen. Families die geen huis meer hadden gaf hij onderdak en eten in zijn kleine huis (zelf had hij 12 kinderen). Toen in de jaren 50/60 een meisje uit Indonesië kwam die alleen was zei mijn oma: Kom er maar bij hoor! Eentje meer of minder.... Iedereen mocht mee-eten (mijn oma kwam uit Brabant en heeft die bourgondische levensstijl meegenomen). Je werd bij oma volgestopt met eten (of je wilde of niet, grijns) Iedereen was welkom...

Zo zie je, het ligt er gewoon aan (bij) wie je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is het duidelijk ook 's Lands wijs, 's lands eer.
Nu woon ik in duitsland en maak hier hetzelfde mee als bij mijn oma: kom je op de koffie dan word je letterlijk volgestampt met tig stukken (6 tot 8) verschillende soorten taart, alles zelfgebakken, en daarnaast ook nog eens belegde broodjes. Sla je af dan zijn ze diep-beledigd. Ik vertel wel eens hoe het er in Nederland aan toegaat en dan kijken ze je niet begrijpend aan... Toch mis ik dat wel een beetje, gewoon een speculaasje of stroopwafel bij de koffie. Komen ze bij mij op visite dan bak ik maar één taart, met belegde broodjes erbij. Ik heb al een aantal keren met resten gezeten waar een weeshuis van kon eten en vind dat echt zonde. Tja, is dat mijn Nederlandse zuinigheid, of is dat gewoon nuchter nadenken?
Ja dat zijn ze :P
Ze zijn echt oplichters.
Gierig.
Iets goedskoop voor iets heel duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je in Duitsland koffie aangeboden krijgt, dan wordt gelijk het hele servies plus aanverwanten, koek en liefst gebak op tafel gezet.
In Nederland krijg je een kopje koffie, kan gaat terug naar de keuken, dan wordt een blik droge koekjes uit de kast gehaald en na een rondgang weer netjes teruggezet.
Toen ik dat van mijn Duitse familie hoorde ben ik daar op gaan letten en inderdaad.
Overigens hebben zij het nooit over Nederlanders, maar over die Hollander, kom ik toch nog goed weg misschien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zijn we altijd al geweest. (uitzonderingen bestaan natuurlijk ook)