waar spreken ze allemaal frans in andere landen als frankrijk

frans

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
27.5K

Antwoorden (9)

ehalve in Frankrijk spreken ze het in België, Luxemburg en Zwitserland. Verder in Canada, in de Caraïben, in Zuidoost-Azië en in een groot deel van Afrika.

Toegevoegd na 23 seconden:
ehalve = Behalve
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een deel van België wordt ook Frans gesproken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier nog een mooi plaatje van alle landen:

donkerblauw: moedertaal
blauw: bestuurlijke taal
lichtblauw: cultuurtaal
groen: minderheden
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wrm die min?
Kimath
13 jaar geleden
ik weet het ook niet, misschien is die min gezet voordat ik die toevoeging heb gedaan. Ik vond het zelf wel mooi zo, met dat plaatje erbij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
mooi uitgelegd hoor!
Een deel van België, Luxemburg, een deel van Zwitserland, grote delen van Afrika, Québec, Haïti, Zuidoost-Azië, Franse koloniën.

Toegevoegd na 57 seconden:
Hier wat preciezer:

Algerije, België, Benin, Burkina Faso, Burundi, Cambodja, Canada, Centraal-Afrikaanse Republiek, Comoren, Congo-Brazzaville, Congo-Kinshasa, Djibouti, Equatoriaal-Guinea, Gabon, Guinee, Ivoorkust, Kameroen, Laos, Luxemburg, Madagaskar, Mali, Marokko, Mauritanië, Monaco, Niger, Senegal, Seychellen, Tsjaad, Togo, Tunesië, Vanuatu, Vietnam en Zwitserland. Ook in Valle d'Aosta (Italië), Louisiana (Verenigde Staten) Afrikaanse Unie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voornaamste landen waar men Frans spreekt zijn:
* Frankrijk
* Canada
* Mali
* Gabon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frankrijk, Zwitserland, Luxemburg, Algarije, Marroko, Tunesie, Vlaanderen, Wallonie, Vietnam, Canada, Madagascar, Senegal, bijna heel west afrika.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
algarije is fout geschreven tis algErije!
Het Frans wordt gesproken door ongeveer 110 miljoen mensen als hun moedertaal. Zij komt daarmee op de 15e plaats in de wereld (volgens de OESO-gegevens)[bron?]. Het wordt gesproken door 53 miljoen mensen in Frankrijk, 7,5 miljoen mensen in Canada (voornamelijk in Québec), 4 miljoen in België (voornamelijk in Wallonië en Brussel) en 1,3 miljoen in Zwitserland. Het Cajun-Frans in Louisiana gaat snel achteruit; het werd in 2000 door minder dan 200.000 mensen gesproken.

Als taal van de bestuurlijke en culturele elite is het Frans vanaf 1066 in Engeland eeuwenlang een factor van belang geweest en heeft blijvende sporen nagelaten in het oorspronkelijk Angelsaksische Engels. In Rusland, Spanje, Duitsland en elders is het Frans in de 17e eeuw in zwang gekomen als taal van de sociale elite, maar sinds de opkomst van het nationalisme in Europa 19e eeuw is het door de landelijke voertalen weer verdrongen. Niettemin wordt het, als erfenis van het Franse kolonialisme buiten Frankrijk nog door zeker 50 miljoen mensen als tweede taal gebruikt. Vooral in Afrika en in mindere mate in Zuidoost-Azië speelt het Frans een grote rol als cultuurtaal, hetzij omdat het Frans onmisbaar is als neutrale factor, die nodig is temidden van een verscheidenheid aan rivaliserende inheemse talen, hetzij dat de inheemse talen nog geen schriftelijke erfenis hadden en daarom te zwak stonden om als volwaardig medium voor cultuur en bestuur te kunnen fungeren. Het Frans speelt daarmee dezelfde rol als het Latijn tijdens en na de Romeinse kolonisatie van Gallië en andere Europese delen van het voormalige Romeinse Rijk. In veel Afrikaanse landen is het Frans de enige officiële taal.

Het Frans wordt in vijfenveertig landen en gebieden gesproken. In minimaal zes van die gebieden (Frankrijk, Frans-Polynesië, Monaco, Nieuw-Caledonië, Québec en Saint-Pierre en Miquelon) is dit zelfs de meest gesproken taal. Daarnaast is het Frans een belangrijke immigrantentaal in elf andere landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Europa

Frankrijk
België
Bulgarije
Luxemburg
Moldavië
Monaco
Roemenië
Zwitserland
Geassocieerde leden:
Albanië
Andorra
Armenië
Georgië
Griekenland
Hongarije
Kroatië
Macedonië
Oostenrijk
Observerende leden:
Letland
Litouwen
Polen
Slovenië
Slowakije
Tsjechië

Amerika

Canada
New Brunswick
Québec
Dominica
Haïti
Saint Lucia
Martinique
Guadeloupe
Frans-Guyana
Saint-Pierre en Miquelon

Afrika

Benin
Burkina Faso
Burundi
Centraal-Afrikaanse Republiek
Comoren
Congo-Brazzaville
Congo-Kinshasa
Ivoorkust
Djibouti
Egypte
Equatoriaal-Guinea
Gabon
Guinee
Guinee-Bissau
Kameroen
Kaapverdië
Madagaskar
Mali
Mauritanië
Mauritius
Marokko
Niger
Rwanda
Sao Tomé en Principe
Senegal
Seychellen
Togo
Tsjaad
Tunesië

Azië

Cambodja
Laos
Libanon
Vietnam
Oceanië
Vanuatu
fremar
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Wat is dit voor flauwekul? Probeer je geestig te zijn? Of probeert Wikipedia geestig te zijn? De hele Balkan staat op je lijst. Nou ik kan je zeggen dat ik daar hëél aardig thuis ben en behalve mensen die op school Frans hebben geleerd spreekt daar niemand Frans hoor! Dikke min van mij dus.
fremar
13 jaar geleden
ja,vond het ook al raar...maar staat wel zo op wikipedia...
dus hopelijk ietsje minder boos op mij...een prettige dag van mij
zondag
13 jaar geleden
Fremar ik was niet boos, maar wel verontwaardigd. Ik kan het niet uitstaan als mensen onzin vertellen over andere landen en volkeren. Deze kletskoek van Wikipedia is te belachelijk voor woorden. Neem van mij maar aan dat op de Balkan heel weinig mensen geïnteresseerd zijn in het leren van Frans. De jongelui leren veel liever Engels, mede doordat Engels de taal van alle computertermen en internet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij afrika ontbreekt algerije,daar praten ze meer frans dan marokko en tunisie..
Geen enkel antwoord is correct. Franks wordt in alle landen gesproken indien daar mensen aanwezig zijn de de Franse taal machtig zijn. Als de vraag is waar Frans de officiële taal of de meest gevoerde taal is, dan kloppen de antwoorden ook niet. In landen als Zwitserland en Marokko wordt wel door een aanzienlijk deel van de bevolking een variant op Frans gesproken, maar is Frans niet de grootste taal. Vanuit dat oogpunt zou je dus Nederland ook kunnen noemen in de rijtjes, want ook hier wonen Franstaligen, vooral afkomstig uit diverse landen uit Afrika.

Toegevoegd na 38 seconden:
Franks in eerste zin moet uiteraard Frans zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
België, Congo, Canada, Madagaskar, Ivoorkust, Zwitserland, Mali, Haïti, Luxemburg..
Bronnen: