Kan ik naar Duitsland zonder Umweltsticker (Umweltplakkette?) - krijg ik dan een boete?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.3K

Het beste antwoord

Je kunt gewoon naar Duitsland. Je mag alleen bepaalde Umweltzones niet in zonder de bijbehorende sticker. Die Umweltzones bevinden zich voornamelijk in de grotere steden.

Ik heb zo'n sticker gekocht. Ik ben naar een TüV-Prüfstation gegaan. Daar werden de gegevens van de auto opgezocht. Aan de hand van die gegevens wordt bepaald hoe vervuilend jouw auto is, en dat bepaalt of je een groene, gele of rode sticker krijgt. Een afspraak maken is bij de meeste Prüfstations niet nodig.

Ik kreeg een groene sticker. Tien minuten later en vijf Euro armer stond ik weer buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Auch im Ausland zugelassene Fahrzeuge (ausländische Fahrzeuge) benötigen eine Plakette zur Einfahrt in Umweltzonen in Deutschland. Verkehrsbeschränkte Maßnahmen wie Fahrverbote in Umweltzonen sind Teil der geltenden Verkehrsrechtsregelungen, die jeder Autofahrer kennen und beachten muss. Die Plakettenpflicht gilt jedoch nur für die Fahrt in Umweltzonen.
Bei einem Kfz mit ausländischer Zulassung besteht folgende Möglichkeit:
Nach Grenzübertritt erhalten Sie die Plakette gegen Vorlage des Kfz-Scheins bzw. der Zulassungsbescheinigung Teil I beispielsweise bei autorisierten Kfz-Werkstätten, Hauptuntersuchungs- und Abgasuntersuchungsstellen sowie den Kfz-Zulassungsstellen.

De boete is 50 euro voor privé-personen en 120 euro voor bedrijfsauto's.
AWM
14 jaar geleden
Dat hangt er van af waar je heen gaat. Als je alleen de doorgaande routes(autobahn) volgt, en niet de steden in gaat met de auto, dan heb je geen sticker nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je maar niet in een stadscentrum komt. Maar pas op, want soms zijn er omleidingen en die gaan soms door een stad heen...
Je kunt de sticker ook gewoon bij de ANWB aanvragen, binnen 5 dagen krijg je hem thuis gestuurd. Het kost wel 12 euro. zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een sticker kost € 17,85 en de boetes kunnen variëren van 35 tot 40 euro. Dus als je al gaat en steden bezoekt waar je verplicht bent een “Umweltplakkette” te hebben dan....

Gaat u op vakantie naar Duitsland? Dan bent u er vast van op de hoogte dat in sommige stedelijke gebieden sinds ruim een jaar een milieusticker nodig is. Alle auto’s die niet zijn bestickerd met deze zogenaamde “Umweltplakkette” worden gezien als vervuilend. Daarnaast zijn sommige auto’s helemaal verboden om in de “Umweltzones” te komen. Er zijn steeds meer Duitse steden die de Umweltplakkette verplicht stellen.

Bent u niet van plan om de stad in te gaan? Dan heeft u waarschijnlijk ook geen milieusticker nodig. Voor wie het zeker voor het onzekere wil nemen: een overzicht van de gebieden waar een Umweltplakkette is vereist vindt u hier. De stickers zijn verkrijgbaar bij de ANWB of de Dekra.

In het Zwarte Woud liggen enkele Umweltzones; mocht u naar een vakantiehuis in deze prachtige omgeving gaan deze zomer, dan is het aan te raden om een Umweltplakkette aan te schaffen. Aan de andere kant kunt u er natuurlijk ook voor kiezen om Stuttgart te mijden en heerlijk de natuur in te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als je goed bent in smokklelen.