Mag je je paspoort afgeven gedurende een cruise?

Ik wil een cruise boeken maar in de info staat. " • In verband met douane formaliteiten is de rederij genoodzaakt alle paspoorten gedurende de gehele cruise in het bezit te houden. Bij het ontschepen op dag 9 krijgt u uw paspoort terug. Wij raden u aan een kopie van het paspoort mee te nemen die u zelf gedurende de cruise bij u kunt houden.

Ik vraag me af of dit wel mag. Zover ik weet ben ik zelfs strafbaar als ik mijn paspoort afgeef. Deze reis zou ik kunnen boeken bij Kras reizen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de zeevaart is het ook standaard dat alle paspoorten bij de kapitein liggen dus zo raar lijkt het me niet
Castle
8 jaar geleden
Ik heb al enkele malen een cruise geboekt en nog nooit mijn paspoort af hoeven geven. (Afgelopen September heb ik twee weken op de MSC Opera gezeten). Ook met name als je van boord gaat om een stad te bezichtigen moet je een paspoort bij hebben. In het land van bezoek moet je ook je kunnen legitimeren. Ook moet je nooit je paspoort afgeven want dit is bezit van de Nederlandse overheid. Ze mogen een kopie maken voor hunzelf maar that's it. Als ze echt het paspoort willen zou ik er voor passen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echt de omgekeerde wereld bij hun :P
Dat jij een kopie zou moeten hebben :") Ik zou de Douane bellen ;)
En afhankelijk van de uitkomst kijken of dat je het zwart op wit kunt krijgen :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op grond van de Nederlandse wet heeft de gezagvoerder allerlei bevoegdheden.
De titel van gezagvoerder aan boord van een cruiseschip is namelijk een functie. De gezagvoerder vaart in de rang van kapitein.
In zijn functie als gezagvoerder is hij op grond van wetgeving ook hulpofficier van justitie. Als zodanig kan de gezagvoerder maatregelen treffen die hij nuttig acht. Hij kan ook optreden als ambtenaar van de burgerlijke stand. Zijn aantekeningen zijn een overtuigend en wettig bewijs.

Het beste antwoord

Afhankelijk van je bestemming kan het nodig zijn om je paspoort af te geven. Voor de Verenigde Staten geldt bijvoorbeeld dat alleen de kapitein het schip kan inklaren en de paspoorten van alle opvarenden moet laten zien, en dat totdat gebeurd is niemand van het schip mag. Zie link met regels m.b.t. de douane.

De kapitein heeft dus ook wettelijk gezien een andere functie dan een willekeurige medewerker van een bedrijf. Ik snap je bedenkingen tegen het afgeven van een paspoort, maar zou deze toch opzijzetten als je met deze cruise mee wilt. Mijn tip zou zijn om BIJ VOORBAAT te laten weten aan de organisatie dat als je schade oploopt door het feit dat je niet de beschikking hebt over je paspoort (waarvoor je immers wettelijk verantwoordelijk bent), je deze zult verhalen op de organisatie. Dan kun je misschien rustiger slapen. Verder zou ik me vooral niet te druk maken en genieten van je vakantie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Hoe los je dan praktisch het probleem op dat iedereen zijn paspoort bij zich moet hebben in de steden die men tijdens de cruise aandoet en die men een (kort) bezoek brengt? Als de kapitein de paspoorten gedurende de hele cruise bewaart, is voor dit probleem geen oplossing te vinden, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens http://reisbescheiden.cruisetravel.nl/paspoort-en-visum/ hoef je na de inklaring geen paspoort bij je te hebben. Ik vind dat best vreemd, want stel dat je zwartrijdt of een andere overtreding of misdrijf begaat, dan kun je je niet legitimeren. En ook niet als je geld van de bank wilt halen. Op deze site staat overigens ook dat je je paspoort bij de purser op kunt halen voor de duur van het bezoek. Ik neem eigenlijk aan dat je dat recht sowieso hebt, maar dat reisbureaus je liever niet op dat recht wijzen vanwege het gedoe dat het met zich mee brengt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank je wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, omdat Gezagvoerder een functie is met rechten en plichten. Kapitein is een rang waaraan bevoegdheden zijn vereist.

Andere antwoorden (2)

Je mag het inderdaad niet afgeven. Wel mag je de maatschappij er een kopie van laten maken, zodat men alle benodigde gegevens heeft voor passagierslijsten enz. en aan de hiervan bijv.legitimatiebewijzen kan maken voor intern gebruik.

Het probleem zal zijn dat wanneer je niet voldoet aan hun eis je niet mee op reis mag en wat doe je dan? Zo zijn er ook nog steeds campingbeheerders die, tegen de regels in, originele paspoorten/identiteitsbewijzen in hun administratie willen bewaren.
Computoon
8 jaar geleden
Je mag je paspoort niet afgeven, dit mag alleen aan 'bevoegd gezag' zoals aan de politie op vordering. Als je een kopie moet afgeven is het raadzaam je BSN af te schermen cq door te strepen en op de kopie het doel te vermelden. Nog makkelijker is de app KopieID te downloaden, deze is van de overheid en hiermee kun je heel eenvoudig een kopie mailen.