Mag mijn Amerikaanse vriendin mee naar Nederland?

Ik heb een vriendin in Amerika die ik via het internet heb leren kennen. We zijn erg goede vrienden en afgelopen zomer heb ik haar bezocht in Amerika. Nu wil ik aankomend jaar weer gaan en heeft ze gevraagd of ze daarna mee kan naar Nederland voor mijn verjaardag en om een beetje van het land te zien. Nu is er alleen 1 probleem en dat is dat ik meerderjarig(20) ben en zij minderjarig(16) is. We hebben allebei op het internet gezocht, maar kunnen niet echt een duidelijk antwoord vinden over of dit nou wel of niet mag volgens de Nederlandse en Amerikaanse wetten. Zo staan er op verschillende websites dat je vanaf 15 jaar zonder begeleiding internationaal mag vliegen, maar staat er op andere sites dat je niet mag vliegen zonder familie of ergens anders dan naar familie.

Dus nog even kort mijn vraag: "Mag mijn 16-jarige Amerikaanse vriendin mee naar Nederland voor meerdere weken ondanks dat ik geen familie van haar ben?"

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.4K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Als ik dat zo zie op deze site lijkt het me geen probleem. https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130409081714AAis7WC Ik heb gezocht in het Engels omdat jouw vraag over een Amerikaanse gaat en niet om een Nederlandse. In Nederland zijn er verschillende "regels" het lijkt erop dat de rijksoverheid geen vaste regels handhaaft. Maar dit overlaat aan de luchtvaartmaatschappijen. Wat je het beste doet. Is informeren bij de luchtvaartmaatschappij waarmee jullie naar Nederland willen vliegen. Ik vermoed dat ze gewoon mee mag, en gewoon zo kan boeken omdat ze 16+ is. Heel misschien een briefje van haar ouders, maar zelfs dat denk ik van niet. Dat jij erbij bent zal geen probleem opleveren. Als er al regels zijn over het 'ophalen van minderjarigen' dan is dit vaak dat de minderjarige moet worden opgehaald door een volwassene. En dat ben jij, over familie word niets gezegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent in dit geval niet afhankelijk van het Nederlandse recht maar van het Amerikaanse (zij is Amerikaanse). Daarin gelden heel andere regels dan hier. Zie mijn antwoord.

Antwoorden (1)

Dan moet je Amerikaanse vriendin wel een eigen paspoort hebben, haar ouders moeten er mee akkoord zijn dat ze die aanvraagt (beide ouders moeten tekenen). Daarnaast moet je vriendin in het bezit zijn van een schriftelijke verklaring waarin beide ouders verklaren dat ze met jou en zonder haar ouders het land mag verlaten. Zonder die verklaring kun jij worden aangehouden voor ontvoering van een minderjarige.

Het is voor je vriendin niet nodig om een visum aan te vragen voor een bezoek aan Nederland, wel moeten er nog minstens 2 vrije pagina's in haar paspoort zijn, moet het paspoort minstens 3 maanden langer geldig zijn dan haar geplande thuisreis en mag ze niet langer dan 90 dagen in Nederland blijven.

Als je nog andere landen dan Nederland met haar wil bezoeken dan moet haar paspoort minstens 6 maanden geldig zijn vanaf het moment dat ze Nederland in komt (i.v.m. afwijkende regels in andere landen - die gaan er van uit dat ze ook echt 90 dagen blijft). Voorwaarde is wel dat je binnen de landen van het Schengenakkoord blijft (let op, de UK is wel lid van de EU maar geen lid van het Schengenverdrag, Zwitserland is weer geen lid van de EU maar wel een Schengenland)