Zomertijd / wintertijd

Hebben ze in Australie ook zomer en wintertijd en wanneer gast deze in.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3K

Antwoorden (2)

Ja, in Australie hebben ze dat ook. Kijk voor het wanneer even op de onderstaande link. De site is wel in het Engels ...
13 jaar geleden
In Australie hebben ze alleen zomertijd (daylight savings) in sommige staten. New South Wales (o.a. Sydney), Victoria (Melbourne), Australian Capital Territory (Canberra), South Australia (Adelaide) en Tasmania hebben zomertijd.
Queensland (Brisbane, Cairns), Northern Territory (Darwin) en Western Australia (Perth) hebben geen zomertijd.

Omdat de seizoenen omgekeerd zijn aan die van ons, begint de zomertijd in Australie begin oktober en eindigt deze meestal in de eerste week van april. Hij is begonnen op 3 oktober 2010, eindigt op 3 april 2011 en begint dan weer op 2 oktober 2011.

In Western Australia hebben ze een aantal keer als proef zomertijd gehad, de laatste keer was voor een periode van 3 jaar, van 2006 tot 2009, met aan het einde van deze periode een referendum. De mensen hebben tegen zomertijd gestemd.
Voor bedrijven is het lastig dat er in de zomer een verschil van 3 uur is tussen de oost en de west kust. Maar vanwege de hoge temperaturen in de zomer is het voor veel mensen en dieren fijner dat het eerder afkoelt als er geen zomertijd is. En omdat ze dichter bij de evenaar zitten hebben ze ook niet dat het zolang licht is als bij ons, de verschillen in aantal zonuren per dag tussen winter en zomer zijn kleiner dan in Nederland.