De grootste vis die ooit op aarde heeft rondgezwommen, is waarschijnlijk de Leedsichthys, die 22 meter lang zou zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grootste kraakbeenvis is de walvishaai (Rhincodon typus), de grootste beenvis is de maanvis (Mola mola).

Toegevoegd na 5 minuten:
De walvishaai is maximaal 15m lang en tot meer dan 15 ton zwaar.
De maanvis is van vin tot vin maximaal 4m, en maximaal 2300kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De blauwe vin vis ! Zelfs het grootste dier op aarde . Wel een bedreigde soort , maar is er nog wel .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel een vis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De blauwe vinvis (Balaenoptera musculus) is een in zee levend zoogdier dat behoort tot de infraorde der baleinwalvissen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ja een zoog dier ?! Een dolfijn en enz zijn allemaal zoog dieren . En ? Kunnen zoog dieren geen vis zijn ? Dan is blauwe vin vis niet correct , maar voor mij is het een vis ! En wel de allergrootste , die wel heel kleine beestjes (plankton) eet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jou is het een vis, maar het is geen vis.
Thecis
8 jaar geleden
@kapperkort.
Een vis heeft kieuwen... Een dolfijn, blauwe vinvis hebben allemaal longen. Het feit dat je in het water ligt, wil nog niet zeggen dat je een vis bent. Dan zijn mensen soms ook vissen... Dus hoe je het ook went of keert, dit antwoord is bullshit en je verdediging zeker.
Dat is (op dit moment) de walvishaai.

https://www.leukeweetjes.nl/De-walvishaai-is-de-grootste-vis-in-de-wereld

De walvishaai is de grootste vis in de wereld
De Rhincodon typus, beter bekend als walvishaai, is de grootste vis ter wereld en daarmee ook de grootste kraakbeenvis en tevens de grootste haai. Hij kan 18 meter lang worden (al worden de meeste walvishaaien ongeveer 8 meter) en 15 ton wegen.

Vaak ontstaat de verwarring dat de blauwe vinvis de grootste vis is, met zijn 25 meter lengte en 170 ton aan gewicht. De blauwe vinvis is echter een walvis en dus een zoogdier.

Ook al doet de naam anders overkomen is de walvishaai geen walvis en dus ook geen zoogdier. Walvishaaien vormen een bedreigde diersoort. Niettemin wordt er in ontwikkelingslanden nog wel op gevist. Ter wereld zijn er slechts 1000 geregistreerde exemplaren.