Kan mijn baas een geboekte vakantie weigeren?

Eind vorig jaar heeft mijn baas toestemming gegeven om de eerste 2 weken van juli op vakantie te gaan. Zodoende hebben wij dus ook een vakantie geboekt in deze periode.

Nu ben ik 3 weken geleden ziek geworden en zit nu dus in de ziektewet.
Gisteravond heb ik van mijn baas een email gekregen dat hij geen toestemming geeft voor de vakantie. Zonder enige uitleg.

Dit was dus op 26 juni, terwijl we zondag 29 juni op vakantie gaan.
Kan hij dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K
Rieneke1
9 jaar geleden
Lianne, hij kan weigeren als de vakantie je herstel in de weg kan staan.
Computoon
9 jaar geleden
Inderdaad. Overigens: hoe kun je niet ziek genoeg zijn om op vakantie te gaan en wel om te werken?
Ivana
9 jaar geleden
Ze zou een burnout kunnen hebben met advies van de huisarts om de boel de boel te laten zodat de druk afneemt. Van hieruit kan je niet zien wat haar ziekte inhoudt. Ik ben met een longontsteking ook wel eens de natuur ingestuurd...
Rieneke1
9 jaar geleden
Precies, het gaat er meer om dat je met een hernia niet 4 uur in de bus naar Spanje gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist, algemeen antwoord is heel moeilijk zonder de achtergronden te kennen.

Antwoorden (3)

Het is een rotstreek, maar hij heeft het gedaan, dus ja hij kan het doen :))

Deze werkgever gaat er van uit dat hij uiteindelijk degene is die bepaalt of een werknemer, ziek of niet, op vakantie MAG gaan.

Ooit was dit wel zo, sterker nog, je dient altijd vakantieplannen voor te leggen aan de werkgever/leidinggevende, echter eenmaal akkoord, zou je zeggen, is akkoord!

>>>Tenzij er zwaarwegende redenen zijn, bijvoorbeeld de enige andere werknemer heeft een ongeluk gehad en ligt in het ziekenhuis, waardoor jij de zaken moet waarnemen... Dat zou een goede reden kunnen zijn.

De situatie is echter totaal anders en ik heb gezocht naar een bron, ik heb niets kunnen vinden om voor of tegen bewijzen aan te voeren. Punt is dat je ziek bent, niet van nut op dit moment voor de werkgever, DUS wat kan de reden zijn van deze vreemde email op de avond van de voorlaatste werkdag voor je vakantie?

Het lijkt mij dat je gewoon met vakantie moet gaan, misschien is het wel verstandig om te proberen vanavond nog, een in arbeidsrecht gespecialiseerde jurist te spreken te krijgen, mogelijk online. [ Er zijn advocaten/juristen waar het eerste gesprek gratis is en in dit geval heb je eigenlijk alleen informatie nodig, zodat je met een gerust hart met vakantie kunt gaan om bij thuiskomst de werkgever eventueel met een juridisch brief om de oren te slaan ;)) ]

Fijne vakantie Lianne!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een werkgever kan een al toegezegd vakantieverlof intrekken als daar zwaarwegende bedrijfsbelangen voor zijn. De kosten die de werknemer al had gemaakt, moet hij dan wel vergoeden.

Je zit overigens niet in de Ziektewet. Het is je werkgever die je loon doorbetaalt.

Of er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn, kan ik niet beoordelen.

Wel mag je, als je ziek bent, niets doen wat je reintegratie in het arbeidsproces negatief kan beinvloeden. Ook moet je meewerken aan controles (zo niet, dan kan de werkgever de doorbetaling van loon stopzetten). Hoe de werkgever de controles op het vakantieadres kan laten uitvoeren, weet ik niet. Ziektedagen zijn geen vakantiedagen.
Computoon
9 jaar geleden
Er kunnen denk ik twee redenen voor zijn:

1) de werkgever vindt dat de vakantie het re-integratie proces niet ten goede komt.

2) Als je vakantiedagen gelden als ziektedagen omdat je nu ziek bent, kan dit nadelig zijn voor de werkgever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie.
Reden is zweepslag in kuit. Ik heb een lopend beroep en kon/kan dus niet tot nauwelijks lopen.