Waarom zijn op Schiphol de ramen richting de aankomsthal afgeplakt?

Ik was zojuist bij de aankomsthal op Schiphol. Ik begrijp wel dat de ramen in de buurt van de schuifdeuren naar buiten zijn afgeplakt. Anders zou je een gedrang krijgen van passagiers die naar buiten willen en mensen die juist richting de deuren lopen om hun naasten te begroeten.

Maar waarom zijn alle ramen, ook die niet in de buurt van een deur naar buiten, afgeplakt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om het vakantie gevoel nog wat langer vast te houden . :) als mensen terug zijn moet je ze nog lang genoeg zien :) nee ? In het verre verleden was het bijna allemaal open toen ontstond er veel drukte rond die ramen / hekken . En dat beïnvloede het snelle afhandelen bij de bagage . Ook een punt is dat in de laatste sluis er nog een douane check kan plaats vinden en wat privacy kan dan wenselijk zijn. Ik weet het niet maar het lijkt mij zo vandaar een opmerking . Dat uit het verleden dat heb ik wel meegemaakt hele drommen bij de ramen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat denk je? Dat mensen iets verder dan de draaideur, niet aan de ramen zitten om hun geliefden ervan op de hoogte te stellen dat ze er zijn? Dan kunnen ze, om het schoon te houden, de hele dag ramen lappen......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Uhmramon, hier komt de ware reden.
Het afplakken van de ramen is op kleine schaal een aantal jaren geleden begonnen op verzoek van een aantal invloedrijke zakenlieden. Die vonden het hinderlijk dat zij bij het verlaten van de aankomsthal gehinderd werden door enthousiaste familieleden van de andere passagiers die tegelijkertijd via andere vluchten aankwamen. Het heen en weer "rennen" van de kleine passagiers naar de ramen om naar de opa's en oma's te zwaaien vonden zij ook erg storend.
Deze zakenlieden wilden meestal ook niet dat gezien werd uit welk land zij terug kwamen.
Bovenstaande is echt de enige reden waarom men begonnen is met afplakken. Eerst zijn er een soort dranghekken geplaatst, daar moesten de bezoekers achter blijven staan. Dit lukte niet, men hield de kindertjes van de aankomende familieleden niet tegen, die bleven zoeken naar een plaats waar zij toch nog in de aankomsthal konden kijken.
Beetje bij beetje is steeds verder alles afgeplakt en worden er smoezen verzonnen. Privacy en veiligheid. Nonsens.
Jarenlang hebben mijn man en ik elkaar "zakelijk" afgehaald op Schiphol. Het afplakken was niet fijn. Wat was er mooier om te zwaaien als hij (of ik) die hoge trap afkwam naar de band om de koffers af te halen. Na het afplakken de onzekerheid of hij wel met deze vlucht was meegekomen. - Mobiele was nog niet algemeen.
Zelfs Youp van 't Hek heeft geprobeerd er iets tegen te doen. Hij was er vaak en kwam dan zijn vrouw Debby Petter afhalen die reizen maakte voor het programma "Spoorloos".
Het heeft niet geholpen, er werden allerlei smoezen verzonnen door de Schipholdirectie, een groep zakenlieden was machtiger.

Antwoorden (1)

Dit weet niemand eingelijk, ik heb via twitter deze vraag wel eens gesteld aan Schiphol maar geen antwoord gekregen helaas.

Toegevoegd na 11 minuten:
Heb nogmaals Schiphol gevraagd, nu komen ze met het bericht voor de veiligheid, als iemand aan komt en daar loopt ,en er bijvoorbeeld een vijand staat te wachten die van alles kan uithalen ( schieten etc ) om dit te voorkomen zijn de ramen afgeplakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Utrecht
8 jaar geleden
Dat laatste is wel een heel suffe verklaring. Ik kan me niet voorstellen dat dit een officiële Schiphol reactie komt.
Is het niet gewoon om dat achter dit deel van de aankomst er een aantal kantoren én de douane zich bevindt Die willen ook niet graag in de rug gekeken worden. Iets verderop is het wel (transparant) glas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Andre17, Dat men deze verhalen ophangt, klopt inderdaad. Het argument "uit veiligheid" is tegenwoordig overal goed voor. Nog even en dan komt het milieu weer om de hoek kijken. Ook een argument dat alle ladingen dekt..