Hoeveel kilometer per dag rijden is verantwoord als beginnend bestuurder?

Ik en 2 vrienden gaan op roadtrip door Europa en ik ben de enige die mag rijden. Nu hebben ze twijfels, omdat ze het niet verantwoord vinden dat ik grote stukken moet rijden. Is bijv 300 km per dag reeël?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
6.8K

Het beste antwoord

Dat is absoluut niet in een aantal kilometers uit te drukken. Hangt puur af van de persoon. Sommigen kunnen twaalf uur lang doorrijden (Amsterdam-Franse zuidkust), natuurlijk wel afgewisseld met plas/tank/rook/beenstrek/koffie-pauzes. En om als beginnende bestuurder een dergelijk avontuur te beginnen kan alleen maar goed zijn voor je rijvaardigheid. Mits je bijvoorbeeld wel goed uitgeslapen bent en om de twee uur rijden een pauze inlast van 10 minuten, de verkeersregels van de landen van te voren goed bestudeert en de route alvast inplant. Afleiding of afgeleid worden tijdens het rijden is overigens het allergrootste risico voor ongelukken en dan maakt het niet uit of je 1 jaar of 30 jaar in bezit van een rijbewijs bent. Alvast een goede reis en veilig thuis als je gaat!
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Ik zou iets terughoudender zijn:
Bperk je tot 6-8 uur/dag, met voldoende lange pauzes (30 ipv 10 min). Verder: Uren op niet-auto(snel)wegen tellen dubbel. Stadsverkeer en filrijden is erg vermoeiend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar snap je de bezorgdheid van mijn mede passagiers? Die veronderstellen toch een ervaren bestuurder te moeten zijn voor dit soort trips..

Andere antwoorden (1)

Kilometers is niet aan te geven, tijdsduur wel:

ANWB en VVN adviseren al jaren:

2 uur rijden, kwartier rusten; 2 uur rijden, uur rusten; 2 uur rijden, kwartier rusten; 2 uur rijden, minimaal 8 uur rust.

Echter op het moment dat en zich vermoeid begint te voelen; zo snel mogelijk stoppen, uw reactievermogen neemt dan sterk af.