Als je een vliegtuigkoffer sluit met het cijferslot, kan de douane de koffer dan nog makkelijk openen?

Ik kan me niet voorstellen dat ze alle koffers openbreken om - bij twijfel - de inhoud te controleren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel met name de veiligheidscontrole voor het inladen.

Toegevoegd na 1 dag:
Inmiddels ben ik veilig geland en heb ook mijn koffer heel teruggevonden. Ik zocht vooral naar een antwoord of de douane de koffer eenvoudiger kon openen, dan simpelweg open te breken. Dat ze dat kunnen en mogen stond niet ter discussie, al is dat natuurlijk goed opgemerkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
25.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals gezegd, de VS mag ten alle tijden de koffer openmaken cq. openbreken.

Het beste antwoord

Elke TSA koffer koffer beschikt over een paar gaatjes.

de douane beschikt over een speciale tang die past in die gaatjes waarmee je koffer zonder sleutels en cijfercombinaties te openen is.

Niet elke koffer is een TSA koffer.

"Speciale TSA-koffersloten
Vanaf nu is er een oplossing voor dit probleem, en dat is een koffer of tas aan te schaffen met TSA slot. Dit slot kunt u voor uw vertrek gewoon op slot doen, en de medewerkers van TSA kunnen uw bagage gewoon openen, zonder het slot te beschadigen. Na inspectie van uw bagage, wordt het slot weer gesloten en is uw bagage weer keurig afgesloten.

TSA-sloten zijn ondermeer verkrijgbaar bij de ANWB. Als u uw bagage van zo'n TSA-slot voorziet heeft u, de medewerkers van TSA en de Amerikaanse Douane m.b.t. het openen van uw bagage geen problemen meer."

Indien een koffer niet i voorzien van een TSA slot en jij kan de koffer niet openen dan zal de koffer op jouw kosten worden geopend door een specialist of door het forceren van het slot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Toch wel ! Bepaalde landen hebben zich dat recht toegeeigend !

Bestemmingen binnen de EU
Bij Europese bestemmingen is er geen douanecontrole en mag u de koffer op slot doen.

Bestemmingen buiten de EU
Naar nagenoeg alle bestemmingen buiten de EU kunt u de koffer gewoon op slot.

Een uitzondering zijn de vluchten naar de Verenigde Staten. De douane moet voor die bestemming te allen tijde in de koffer kunnen kijken. Zit de koffer wel op slot, dan mag de douanebeambte het slot kraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je antwoord. Maar hebben ze geen makkelijke manier? Ik begrijp dat ze dat recht hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb de oplossing voor je :-) zie mijn antwoord :-)
In de meeste gevallen zal de eigenaar van de koffer gevraagd worden om de koffer te openen, maar als dat niet mogelijk is mag de douane de koffer openbreken wanneer zij deze verdacht vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een TSA kofferband om mijn koffer gekocht bij de ANWB. Dan hoef ik mijn koffer niet op slot te doen maar kunnen ze met behulp van een speciale sleutel de koffer wel opendoen als ik naar de VS reis. Een vriendin van mij haar koffer is wel gewoon opengebroken en dat is natuurlijk erg zonde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De controle geschiedt met honden, chemisch of via x-ray stralen. Ze hoeven de koffer helemaal niet te open. Zullen ze ook niet: veel te riskant i.v.m een boobytrap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, in Amerika openen ze zowat alle koffers en sommige douaniers schrikken er niet voor terug om een telefoontje toe te eigenen uit de koffer... Heb ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Amerika zijn ze de weg al langere tijd kwijt.
Ik ben blij dat ik vroeger in Amerika gewoond heb, want ik zou er nu niet meer heenwillen.
ze mogen hem bij twijfel zeker openen, ik heb het een keer meegemaakt dat men mijn koffer had geopend, ik had in bonbonschaaltje erin zitten die was redelijk goed verpakt, en vanwege de vorm van de schaal werd hij geopend, ik heb wel een aanklacht ingediend bij de luchthaven politie omdat ze mij eerst hadden moeten vragen de koffer te openen als ik dat geweigerd had mogen ze wettelijk openen. ik heb daarop wel een schadevergoeding ontvangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het met een vlucht af Finland gehad. Aansteker vergeten eruit te halen en bij aankomst op Schiphol bleek dat mijn koffer open was gemaakt.

Cijferslot had ik er wel op, je kon zien dat de koffer open was geweest, maar ik had het 'geluk' dat er niets kapot was gegaan.

Dit was 3 jaar terug en ik gebruik de koffer nog elk jaar weer ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat ze in Amerika absoluut niet zullen schromen om de koffer te openen als ze erin willen.
Is die op slot, dan zullen ze het slot forceren.

In mijn geval reisde ik met een grote rugzak met daarom heen zo'n flightbag.
Ik heb de flightbag bewust niet afgesloten met een slotje, ze konden de rits gewoon openen om de tas te bekijken, maar dat was blijkbaar teveel werk voor de Amerikaanse douane. Er werd een mes gebruikt om de flightbag open te snijden, dit heeft tevens de tent die op de rugzak vastgebonden zat beschadigd.

Dus zo'n slotje zal ze ook echt niet tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel heel vervelend inderdaad.
Ja ze maken je koffer open bij twijfel ook als ze daarvoor het slot moeten kapot maken. Wij reizen altijd enkel met een kofferriem om onze koffers. Ze vragen je ook wel je koffer te openen maar dat is meestal bij aankomst op een vliegveld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nu ook een kofferriem gebruikt, het ging me er met name op dat de koffer niet open kon springen.