Men zegt, als het glad is moet je in de 2e versnelling optrekken. Is dit niet slecht voor de koppeling ?

OP internet lees je er verschillend over, wat is nu de waarheid ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens als volgt weg te rijden: koppeling ingetrapt, versnelling in 1, koppeling rustig op laten komen maar geen gas geven: wedden dat je begint te rollen? Zodra je rolt rustig gas geven.

Het beste antwoord

Als je optrekt in de tweede versnelling, geef je minder kracht op de wielen. De kans dat het dan gaat doorslippen is kleiner.

Het klopt dat je daarmee de koppelingsplaat iets meer belast, maar dat is te verwaarlozen als je het goed doet. Want daarna schakel je ook weer een keer minder (je hoeft niet meer van 1 naar 2).
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschil is inderdaad te verwaarlozen.
Je koppelingsplaten moeten tienduizenden kilometers lang hun werk kunnen doen. Die paar keer in de sneeuw optrekken in de 2 maakt niks uit. Sterker nog: koppelingsplaten slijten doordat ze langs elkaar gaan glijden. Maar nu glijd je over de weg, waardoor de slijtage behoorlijk meevalt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx, ik vond beide antwoorden wel ok

Andere antwoorden (1)

Het is beter voor je auto om in zijn 1 weg te rijden maar als dat niet lukt kan het geen kwaad dit een paar keer in zijn 2 te doen.
Maar ik vind het gek dat je in zijn 1 niet wegkomt ,want ik rijd een automaat en die rijdt altijd in de 1 weg en ik zit nooit vast.Het heeft veel te maken met je rechtervoet ,je moet rustig gas geven en de auto de kans geven om grip te krijgen.