Gisteren mijn auto laten keuren nu blijkt dat de roetmeting veel te hoog is 8.5 wat kan ik doen? ik heb al met hoge toeren gereden voor de keuring.

Toegevoegd na 1 uur:
zit een roetfilter op

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
17K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de roetwaarden hoog zijn kun Je de volgende procedure volgen:
Rijd 1 minuut in de drie 100km per uur.
Tank vervolgens 2x GTL.
Rijd nogmaals 1 minuut in de 3 100km per uur.
Uw auto komt zo probleemloos door de keuring. Kiijk op www.gtl.nu voor nadere info en verkooppunten.
Het is wel zo eerlijk om vervolgens zo vaak mogelijk gtl te tanken.
Anders wordt het sjoemeldiesel.

Het beste antwoord

Autotechnica, Brezan, Halfords en andere soortgelijke
autobenodigdheden zaken verkopen blikjes met reinigingsvloeistof om het roetgehalte te verlagen.
Inhoud blikje toevoegen in brandstoftank (diesel)
Geen volle tank. (10 liter is genoeg)
Daarna een uur of anderhalf de snelweg op, en dan de auto weer aanbieden voor de herkeuring. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

roetfilter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de roetmeting te hoog uitvalt kan verschillende oorzaken hebben.
Je hebt de auto laten keuren bij een garage wat geven die voor oorzaak op ?
Het vervuild zijn de motor door kleine tukjes rijden lijkt mij sterk omdat de roetmeting op bedrijfstemperatuur gedaan wordt.
Wat de oorzaak is kun je niet zo maar stellen, brandstofpomp?,verstuivers, electronica,sondes etc....
Je zult dus naar een garage moeten die zowel de meting kan doen en de oorzaak kan vaststellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook eens kijken of al het nodige onderhoud is gepleegd. Daarbij te denken aan

- Luchtfilter
- Bougies
- Bougiekabels
- Verdelerkap
- Olie

enz enz

Laat ook even de ontstekingstiming nakijken want een slechte waarde kan ook nog wel eens slecht uitpakken op de uitstoot.

Toegevoegd na 1 uur:
Bovenstaande mag je als niet-gelezen beschouwen. Was vergeten dat het om een diesel ging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is het een diesel, als dit zo is vraag dan aan de garagehouder of hij het mengsel wat ruimer van lucht wil voorzien of het mengsel wat minder brandstof wil geven. Dit laatste kan waarschijnlijk door de brandstofpomp wat minder druk te laten geven. Heb ik bij mijn diesel bestelwagen ook jaren geleden ook laten doen laten doen om hem door de keuring te krijgen. Ik ben zelf een oliestook monteur in de verwarming en wij doen dit op dezelfde manier, maar ik weet niet waar de drukregelaar van de brandstofpomp in een auto zit, en ik weet ook niet hoeveel atmosfeer een auto nodig heeft om goed te lopen, het kan in elk geval geen kwaad om de druk met een of twee atmosfeer te verlagen, en de roetuistoot wordt meteen een stuk lager. Veel succes.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt op deze manier wel terug naar een roetuitstoot van minder dan een (bacharach). Je auto wordt dan ook zuiniger want dit roet is een indicatie van half of gedeeltelijke verbrande brandstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind deze vraag wel interessant maar met veel te weinig gegevens. Geef toch minstens aan over welke wagen, van welk jaar, en over welke motor (benzine of diesel) het gaat.
Dan heb je meer kans om het juiste antwoord te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een ouidere turbo-diesel betreft gewoon het vacuumbuisje dat de van de collector naar de injectiepomp gaat losmaken. Dan gaat de turbo geen "sein" meer geven aan de pomp om bij hogere toeren extra diesel in te spuiten. Werkt altijd. Buisje terugzetten na keuring. Bij oudere modellen kan je ook gewoon de regeling van het gaspedaal "bijwerken".Dan kan men op de keuring geen plankgas geven en dat scheelt...