Vind je dat van een autohandelaar de vergunning moet worden ingetrokken worden als ie de km.stand van een auto terug heeft gedraaid?

(Als dat bewezen geacht is.)

Ik vind van wel. Geen genade. En ook niet teruggeven, die vergunning. Voorgoed, dus. Zulke verkopers kunnen we missen als kiespijn. En een dikke boete. Bij herhaling: gevangenisstraf.

http://www.goeievraag.nl/vraag/kilometerstanden-auto-inzichtelijk-iedereen.12759

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een beetje overdreven. Boete is voldoende. Als het aanhoud moet hij gewoon een stikker op de deur plakken dat hij bekend staat dit te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hangt ie gewoon een bordje voor die sticker en als er dan controle op die sticker is: 'Oh ja, sorry. Dat heeft een stagiair er op geplakt'.

Het beste antwoord

Ik denk sowieso dat je nergens anders zo in de maling wordt genomen als bij de autohandelaar/garage. Maar als het bewijsbaar is dat er gerommeld is met de km stand, mogen ze wat mij betreft zijn vergunning innemen en als er geen vergunning bestaat, gewoon de zaak ter plekke sluiten. Die persoon moet ook een aantekening krijgen bij de Kamer van Koophandel, dat hij niet meer opnieuw mag beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nou, omdat een iegelijk jou gelijk zal geven (je was zo overtuigend!), kom ik met een ingenieuze gedachte.
De autohandelaar heeft dit gedaan omdat hij de auto aantrekkelijker wilde maken; het is net zo iets als het super schoonmaken en eventueel opnieuw lakken van de buitenkant. Zie het als optisch bedrog.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het aantoonbaar is dat jou één auto is verkocht, waarvan met de km-stand is geknoeid dan kun je zonder aarzeling de koop ongedaan laten maken...

Bovendien kun je aangifte doen bij de politie die verplicht is deze aangifte op te nemen. Wanneer zich een aantal feiten tegen deze autoverkoper zich opstapelen dan kan justitie actie ondernemen...

Instanties als de RDW voeren jaarlijks één tot vier controles uit bij de aangesloten garagebedrijven. Wanneer er een vermoeden bestaat dat er bijv. gerotzooid word met km-standen dan kan deze vergunning worden ingetrokken. Tevens zal er één boete worden opgelegd door de instantie die de vergunning in trekt. Wanneer een RDW een vergunning in trekt dan is het voor het desbetreffende autobedrijf onmogelijk om deze vergunning opnieuw te bemachtigen. Dus dan kan een garagebedrijf niet meer voldoen aan de gestelde milieu eisen en/of bestemmingsplan en zal het bedrijf gesloten moeten worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke vergunning wil je eigenlijk intrekken? Volgens mij kun je onder een andere naam zo weer opnieuw starten met de verkoop van auto's.

Het terugdraaien van de kilometerteller is overigens al strafbaar, dus wat mij betreft mag justitie beslissen wat de straf is.
paulus811
14 jaar geleden
Zeker. Tenslotte bedriegt hij de koper en vooral brengt hij onrechtstreeks het leven van andere mensen in gevaar. Stel dat de auto een grote onderhoudsbeurt nodig had op 120000 km en de teller is teruggebracht op 74000, dan zal de nieuwe bezitter geen speciale beurt vragen bij zijn garage. Daar zou een oorzakelijk verband kunnen ontstaan tussen de fraude en het ongeluk (onaangepaste remmen, versleten banden, schokdempers inefficient enz.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergunning intrekken? Welke dan? z'n drankvergunning? z'n jachtvergunning? of z'n visvergunning?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is denk ik om aan te tonen dat hij het daadwerkelijk gedaan heeft. Misschien heeft de vorige eigenaar het laten doen om een hogere inruil prijs te krijgen. Nu is het tegenwoordig bij nieuwere auto's echt een fluitje van een cent om de km-stand te veranderen. Binnen 10 minuten gefixed. Ze zouden juist achter deze mensen aanmoeten gaan die dit aanbieden. De meeste handelaren met nieuwere auto's hebben deze kennis niet in huis en laten dus iemand komen om het voor ze te doen.

Om ervoor te zorgen dat je geen auto koopt met terug gedraaide teller kun je een check laten doen door een bedrijf. Die kunnen je wel zeggen of de kilometerstand bij de auto past. Dit doen ze door te kijken naar slijtage van onderdelen. Ook door alleen een auto te kopen waar rekeningen met km standen bij zitten is een optie. Blind een auto kopen en de verkoper vertrouwen is nooit echt slim.