Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dashboardverlichting in tunnels ed...

Ik rijd een week in de nieuwe Toyota auris van mijn vader, omdat mijn auto bij de garage staat. Als ik overdag buiten rijd, brand de dashboardverlichting (km teller ed, dus gaat niet om radio. Ik gebruik vast het verkeerde woord, maar weet niet hoe het anders heet. Het deel achter je stuur zeg maar :-) )
Dat brandt dus best fel, en als ik nu een tunnel in rijd, of onder een viaduct door ga, wordt die verlichting zwakker. Ik snap dat niet zo. Waarom wordt de binnenverlichting zwakker, als de omgeving donkerder wordt?? Zou toch juist feller moeten worden...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als het buiten donker is, dan wil je binnen in de auto zo min mogelijk licht, zodat je ogen kunnen wennen aan het licht, of in dit geval, het gebrek aan licht.

Als je 's avonds in bed ligt, dan uiteindelijk zijn je ogen ook gewend aan het donker, en kan je dus beter zien in het donker. Dit werkt ook zo in de auto, dus als er weinig licht in de auto is, kan je buiten de auto beter zien.

Vandaar dat de binnenverlichting donkerder wordt als het buiten donkerder is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel duidelijk, en eigenlijk ook logisch :-) Thx!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige autos doen dit zodra de koplampen aan gaan.
Het is eigenlijk heel logisch. In het donker zie je een zwak licht beter. Denk maar aan een nachtlampje, die zijn ook niet fel maar zie je wel heel goed in het donker. Overdag zou je niet eens zien of het lampje wel brandt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat iets van Toyota want dat heb ik ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga een keertje savonds als het donker is op een industrie terijn rijden met alle lampen in je auto aan. Je zult zien dat je zicht naar buite minder goed is dan wanneer t donker is in je auto
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding