Op welke manier kan je het beste je auto wassen?

Heb net een nieuwe auto gekocht waar ik heel zuinig op ben en mooi wil houden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha. Ja jij wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In your dreams, and mine :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha komt zeker goed hoor!

Antwoorden (5)

Als je deze auto hebt gekocht kan je hem waarschijnlijk laten wassen ;o)

Wasstraten met borstels zijn slecht voor de lak, dus het beste kan je de auto met de hand wassen. Eerst met water zand e.d. afspoelen, dan met een zachte spons inzepen en afspoelen.

Dan eventueel oxidatie en microvervuiling met een micorcleaner en vezeldoek verwijderen.

Tot slot in de was zetten en polijsten.

Uitgebreid stappenplan in de bronlink.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de kwaliteit van het wassen, maakt het ook uit of het met passie wordt gedaan, zoals de dame in bijgaande afbeelding.

Toegevoegd na 38 minuten:
Tips:

Gebruik goede sponzen, die je niet ook voor andere klusjes gebruikt. Spoel de spons uit in een andere emmer met alleen water, zodat de emmer met shampoo niet vervuilt.

Zorg dat de auto met shampoo niet opdroogt. Spoel de shampoo goed af en laat de auto niet vanzelf opdrogen. Gebruik een goede kwaliteit microvezeldoek. Droog ook de randjes die je niet meteen ziet: onder de portieren en motorkap.

Gebruik een clay cleaner als je in oneffenheden wil reinigen.

Verwijder chemische vervuiling met een paint cleaner.

Polijsten haalt een klein laagje lak weg, dat doe je alleen bij kleine beschadigingen.

Verzegel de laklaag met een dun waslaagje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn autowasplaatsen waar je zelf je auto kunt afspuiten, met autoshampoo kunt reinigen, afspoelen en droogzemen.
Goedkoper dan een wasstraat en beter voor de lak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zeer vuile auto moet voor het wassen met ruim water worden afgespoeld om te voorkomen dat zand en vuil krassen veroorzaken bij het wassen
Na het wassen van de auto kun je deze het beste direct drogen met een zeem, je hoeft dan niet na te spoelen
Om te voorkomen dat het sop vroegtijdig is opgedroogd, kunt je de auto het beste deel voor deel wassen en afnemen.
Knijp de spons uit naast de emmer. Zo zorg je ervoor dat het waswater langer schoon blijft.
Gebruik bij voorkeur geen vervuilde sponsen, die al voor andere (huishoud) klusjes zijn gebruikt. Deze kunnen nog zand of ander vuil bevatten dat krassen kan veroorzaken op de lak
fremar
13 jaar geleden
gewoon op vol programma elke week een keer in de wasstraat.Dat de borstels krassen maken is een fabeltje er zijn tegenwoordig wasstraten die van die zemen lapjes ipv borstels gebruiken als je toch bang bent voor krassen.

Toegevoegd na 2 minuten:
en zorg ervoor dat je vogelpoep zsm verwijderd dit tast de lak wel heel erg aan.
En in de winter je auto wat vaker afspoelen om het zout te verwijderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen fabeltje!! M'n nieuwe mondeo door een wasstraat gehaald en prompt krassen achterop. Vast de lengte of zo, maar wel een feit. Niet doen dus!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borstels op basis van zeemlapjes zijn beter dan borstels op basis van polyester vezels (draden). Er kan echter altijd vuil achterblijven op zo'n zeemlapje en dit kan wel degelijk krassen. Het is niet zo dat een moderne wasstraat altijd krassen oplevert. Maar in de vraag wordt de beste methode genoemd en in het achterhoofd de getoonde auto in de vraag, zou ik die niet door de wasstraat halen. De wasstraat is voor luie mensen zoals ik. Met ook een gewone auto ;o)
Dan moet je aan detailing doen. Op deze video zie je een uitleg: www.youtube.com/watch?v=WQSpLqdWCK4
Detailing is een vijf stappenplan: wassen, reinigen, lakherstel, waxen, dagbescherming. Lees eens op: www.meguiars.nl/knowledge-centre
Het beste en gemakkelijkste resultaat krijg je met een DAP, dat is een Dual Action Polijstmachine. Die heeft een ronde schijf, de steun, die excentrisch beweegt en vrij kan ronddraaien. Op die steun kun je met klittenband een pad 'plakken' geschikt voor het reinigen of waxen. Ook moet je iets pasta aanbrengen, waar je nog een keus uit moet maken.
er bestaan ook sites en workshops waar je veel van leert, bijv.: http://autodetailing.nl of http://forum.carclean.nl/cc_forum.aspx of www.auto-geek.net/lakecountrycomparisonchart.htm
Veel succes.