Iemand is tegen mijn auto aangereden zonder een briefje achter te laten. Is er een manier om de schade vergoed te krijgen?

Ik zag een dikke kras in mijn auto vanmorgen. Ik heb wel eens gehoord dat er een fonds is die dit soort schades vergoedt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4.2K

Het beste antwoord

Het Waarborgfonds

Om hiervoor in aanmerking te komen moet je 3 dingen doen.

Aangifte doen bij de politie
Rondgaan in de buurt van waar het gebeurt is, en zorgen voor een getuige.
Aantoonbaar moeite hebben gedaan om achter de identiteit van de veroorzaker van de schade te komen.

Hierna contact op nemen met het waarborgfonds, dit moet binnen een periode van 14 dagen na de gebeurtenis.

Daarna moet je heel veel geduld hebben, wachten op contact, zorgen voor de getuigenis, en daarna wachten op de eventuele vergoeding.

Succes, toen bij mij iemand schade heeft gereden (hele achterbumper kapot, totale schade 1.500 euro) een goede 6 maanden geleden, is het niet gelukt, niemand wilde getuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik vrees dat het alleen lukt wanneer je all-risk verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het wwaarborgfonds bedoeld

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarborgfonds_Motorverkeer
http://www.wbf.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij zit er in veel verzekeringen een speciale verzekering dat wanneer jij jarenlang schadevrij gereden heb en nu schade aan je auto hebt het vergoed wordt zonder dat je schadevrije premie eraan gaat.
Dit kan echter maar 1 keer volgens mij.Informeer eens bij je verzekering zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt maar dan heb je volgens mij wel een getuige nodig. Je kunt natuurlijk ook een getuige "zoeken".
Nationaal waarborgfonds geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is het waarborgfonds.. Maar let op: als je geen getuigen hebt die kunnen verklaren dat de auto daar onbeschadigd is neergezet en geen politie ter plaatse is geweest kost het je no-claim en zul je een treetje naar beneden gaan.. plus je mogelijk eigen risco. .Dat moet je afwegen tegen dekosten die je hebt als je het zelf zou laten repareren.. Ik heb het 2 keer aan de hand gehad en heb het steeds zelf laten herstellen want dat was uiteindelijk goedkoper, hoe vervelend het ook is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben ik nu nieuwsgierig waar ik dat minnetje aan te danken heb!
Heb ik ook wel eens gehad en het is erg vervelend.
belangrijk is dat je eerst aangifte doet van vernieling. Daarna via je verzekeraar de schade laten herstellen. Dan komt er een taxateur. Die stelt de schade vast met het aangifte rapport kun je dan een beroep doen op het waarborgfonds.
Tegenwoordig moet je de schade dan ook laten herstellen. Dus krijg je pas uitgekeerd als de schade is herstelt.
Financieel schiet je er altijd op in. Dat is het risico van het hebben van bezit.
Ik ben daarom blij dat ik mijn auto niet meer op de weg hoef te parkeren. Mijn eigen kinderen zorgen met fietsstuurtjes wel voor de krassen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, nationaal waarborgfond heet dat zoals eerder genoemd. Ik heb het zelf ook eens gehad. Aangifte doen bij de politie, en daarna via je verzekering het waarborgfonds inschakelen. Wij hadden net onze auto gewassen, en daar was geen deuk te zien, nadat we uit de parkeergarage kwamen wel. Het was ook duidelijk een indraaideuk, foto's nemen, het liefts ter plaatse en je auto nu niet eerder wassen als dat je naar de politie geweest bent. Even bellen voor een afspraak. Omdat ik al lang schadevrij gereden had ging ik geen trap naar beneden.