Reiskosten

Kan je een werkgever verplichten om de reiskosten aan te passen nu de benzineprijs de pan uit rijst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Nee, je werkgever is verplicht de reiskosten te vergoeden die vermeld staan in de CAO waar je voor werkt. Het zou coulant zijn maar een werkgever is niet verplicht meer te geven dan de CAO aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is niet verplicht tenzij je onder een CAO valt waarin dit is opgenomen. Val je niet onder een CAO kijk dan in het bedrijfsreglement of in je contract.
Je kunt natuurlijk wel vragen aan je werkgever of hij wil overwegen om reiskosten te gaan vergoeden. Als het bedrijf waar jij werkt een ondernemingsraad heeft kun je dit verzoek eventueel bij hen neerleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat dit om woonwerk verkeer?
Nee, dan hoeft de werkgever dit niet aan te passen. De betaalde vergoeding staat in de CAO of in je arbeidscontract.

Gaat het om zakelijke ritten naar klanten met eigen vervoer? Dan zou je de werkgever kunnen vragen waarom je er zelf geld moet bijleggen om voor de baas naar die klant te gaan.

ps. De gebruikelijke zakelijke vergoeding (belastingvrij is 19 cent per km) is overigens ook vandaag voor mij nog voldoende om de complete kilometer prijs van mijn (belastingvrije diesel) auto te betalen. Uiteraard alleen vwb de zakelijk gereden kilometers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Die 0.19 is echt niet genoeg om voor te rijden maar het zijn nu eenmaal de afspraken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rij, all in , voor ca 18, ct per kilometer met een belastinvrije dieseltje . Verbruik ca 1 op 25 werkelijk. 0 wegenbelasting, 4 cent onderhoud per km (geschat) 7 cent per km afschrijving (tot 0 afschrijven in ca 260000 km over de levensduur....in 8 maanden staat er 22000 op de teller.
Met dit aantal kilometers komt de verzekering op ca 1,2 cent per km.(casco)
Opgeteld: 5 cent brandstof, 4 cent onderhoud , 7 cent afschrijving en 1,2 cent verzekering...17,2 cent totaal.
Rente , bij gebruik eigen geld, hooguit 0,8 cent per km Mijn vorige auto, een 2e hands, had veel minder afschrijving maar daarvoor in de plaats WEL belasting , en was daardoor ongeveer net zo duur per km (2,5 jaar mee gereden en 65000 km). Ik houd de kosten tot op de cent bij.
NIET meegerekend: Rente over de financiering...ik ga uit van credit rente bij gebruik eigen geld.
De kosten kunnen niet door je werkgever worden aangepast, de vergoeding ervoor wel. Ik ga er van uit dat je dat bedoelt.
Maar je kunt iemand alleen verplichten om iets te doen als er een overeenkomst is waar dit in is vastgelegd. De reiskostenvergoeding die jij blijkbaar krijgt is ergens op gebaseerd, als dat een CAO is dan zul je daar niets in terugvinden 'afhankelijk van de brandstofprijzen' of zo. Het kan natuurlijk zijn dat je in een personeelshandboek hebt staan dat je een vergoeding krijgt per km, op basis van prijspeil 2009. Dan kan je wel degelijk een eis neerleggen omdat je kunt onderbouwen dat de km prijs aanzienlijk is gestegen sinds die tijd.

Maar ik ben bang dat je helaas vast zit aan de goodwill van de werkgever: vragen of, als de brandstofprijzen zo hoog zijn als nu, hij op basis daarvan de onkostenvergoeding wil aanpassen. Je kunt vragen, je kunt het niet eisen.
itsme