"geen wegenbelasting of slechts 14 procent bijtelling." wat betekent dat?

dat zinnetje duid op de zuinige auto's van fiat in de reclame op tv.

bijtelling is alleen voor een werk auto wat ik van andere vragen hier begreep.

maar waarom "of"? moet je als je de auto gebruikt voor de zaak wel wegenbelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Het zou eigenlijk géén wegenbelasting en -indien van toepassing- slechts 14% bijtelling moeten zijn.
Géén wegenbelasting / motorrijtuigenbelasting (BPM) geldt voor iedereen, zowel particuliere als zakelijke gebruikers.
Daarnaast kunnen alleen 'zakelijke rijders' gebruik maken van de lagere bijtellingsregeling.
Het lijkt dus mooier dan het is, want van de verminderde bijtelling kunnen slechts een deel van de kopers gebruik maken.
Maar....het klinkt natuurlijk wel goed en 'groen' zo'n advertentiekop.
Overigens maken andere merken dan Fiat hier in hun advertentiecampagne ook gebruik van.
Fiat claimed geloof ik vijf modellen, wat er in feite maar drie zijn. (500, Panda en Grande Punto). Door de 500 cabrio en de Punto Evo toe te voegen lijkt het nog stoerder en kunnen ze adverteren met vijf modellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Van mij mogen ze dat wegenbelastingvrije er vandaag nog afhalen. Mijn wegenbelasting is de afgelopen 3 jaar 20% gestegen (want er zal toch iemand voor die mooie praatjes moeten opdraaien), terwijl Piet Prius gratis 100.000 per jaar over de weg mag rijden waar ik dus voor in de buidel kan tasten. De meest idiote kwasie milieuvriendelijke regeling ooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij heb je helemaal gelijk Paulus !
Mijn bedenking bij de Prius(achtige)-rijder is:
"Milieubewust of Geldbelust".
Denk dat de meesten naar de portemonnee kijken en zich niet erg druk maken om het milieu.

Andere antwoorden (2)

omdat de auto een zeer laag co2 uitstoot heeft, en erg zuinig is en dus bijdraagt aan het milieu, krijg je als soort "beloning"dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen. De bijtelling geld idd alleen als je hem voor de zaak wilt gebruiken, en dit is normaal 25%. Door bovenstaande rede is dit nu maar 14%
Het is dus een zuinige en goedkope auto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 3 bijtellings tarieven. 14% 20% en 25%
De auto's met 14% bijtelling kan je kopen zonder de BPM (bij aanschaf...is vaak vele duizenden verschil) en voor de komende paar jaar hoef je ook geen wegenbelasting te betalen. Zuinig betekent overigens bij diesels een ece norm van ca. 1 op 28.
Rij je een auto van de zaak, dan is de 14% bijtelling van belang. Maar in de leaseprijs is tevens de wegenbelasting begrepen, dus dat is voor een leaserijder niet interessant (behalve dan ook nog een iets lagere leaseprijs)

Voor een priverijder is 'geen wegenbelasting' van belang, maar weer niet het bijtellingspercentage.

Vandaar de term 'of'.
paulus811