Waaraan moet ik denken bij het overkopen van mijn lease-auto?

Omdat ik mijn baan heb opgezegd, moet ik op mijn laatste werkdag mijn lease-auto inleveren. Wellicht kan ik hem overkopen.

Waar moet ik aan denken bij zo'n eventuele overkoop? Zijn er bijvoorbeeld fiscale consequenties of andere addertjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet in ieder geval hoe de vorige eigenaar hem heeft behandeld :-)

Het beste antwoord

Kijk vooral na of overkopen wel voordeliger is dan andere opties. Wie is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de boete voor het voortijdig be-eindigen van de lease? Ben jij dat, dan zou overkopen zomaar een hoop meer geld kunnen kosten dan andere opties. Een andere optie is bijvoorbeeld om binnen het bedrijf te kijken of er een nieuwe collega is die de lease wil overnemen, dan ben je kosteloos van de auto af. In dat geval zou je best goedkoper uit kunnen zijn als je vervolgens zelf een goede tweedehands auto zou kopen, of (indien van toepassing) een andere auto zou leasen via je nieuwe werkgever.

Soms is de lease zelf overnemen (in plaats van de lease te verbreken en de auto te kopen) ook een optie, maar dat zal vrijwel altijd duurder uitvallen dan je normaal als particulier bereid zou zijn per maand uit te geven. Je betaalt dan immers ook voor alle extra's bij de lease (bijvoorbeeld dat ze na een belletje aan komen scheuren om een sterretje in je voorruit te repareren) waar je je normaal nooit speciaal voor zou verzekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen boete. Als ik niks doe, lever ik de auto in bij de werkgever. De auto komt in de pool waaruit mensen die een lease-auto willen verplicht moeten kiezen voordat ze een nieuwe lease-auto mogen bestellen. Dus niks doen betekent: auto weg, geen boete, zelf een andere auto kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dat is inderdaad een geheel andere situatie. Wij hebben een situatie meegemaakt waarbij de auto niet in een pool terecht kwam, de werknemer werd geheel verantwoordelijk gesteld. Dus was de keuze: lease overnemen (geen reële optie), boete betalen (bakken vol met geld, meer dan de auto zelf waard was) of lease zelf aan een andere werknemer slijten. In dat geval is het simpele advies: kijk goed of het bedrag dat gevraagd wordt niet hoger is dan je zou betalen voor een vergelijkbare auto die niet al 'van jou' is. Verder volgens mij geen addertjes, het werkt dan hetzelfde als wanneer je een auto van een willekeurige dealer of privépersoon koopt.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij niet. Je koopt de auto als prive persoon en gaat een overeenkomst aan. De auto kan ook niet als verkapt loon worden gezien, tenminste niet als je de auto voor een redelijke prijs koopt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk ook eens op onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laat de auto keuren en/of uitlezen zo weet je meteen of er iets aan mankeert om tot een goede prijs te komen, het blijft toch een lease auto.. Maar ik weet natuurlijk ook niet hoe je er mee gereden hebt? vergelijk op marktplaats.nl ook de prijzen van wat de auto nog waard is? b.t.w. auto? vraag je baas naar wat voor contract hij af gesloten heeft en of je het contract na mag kijken of er wat interessants bijstaat. hij zal er toch niet over gaan liegen neem ik aan. zorg dat je de ingevulde boeken er bij krijgt, zo kun je je auto later ook weer goed verkopen als je aan kan tonen dat hij dealeronderhouden is geweest altijd. (dat is altijd bij een lease auto zit bij de leaseprijs inbegrepen). radio code`s aanwezig? reservesleutels? noem maar op.

succes, en veel veilge kilometers gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is doorgaans een verstandige koop, aangezien de meeste leasemaatschappijen de auto tegen handelswaarde aanbieden. Verder geen fiscale consequenties.