Kan ik ander motorolie gebruiken?

Ik rij een 2006 Skoda Fabia. In het boekje staat aangegeven bij motorolie specificaties: "Benzinemotoren - VW501 01" (en 502 en 504)
Is dat specifiek iets van Skoda(VW)? Zo ja dan zal die wel duurder zijn dan Halfords olie zeg maar.
Ik heb zelf nog een fles 15W40 staan. Mag ik die gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Om uitgebreide product info te verkrijgen ,aan de hand van op de volgende website het kenteken van Uw auto in te vullen..kunt U bijna geen fouten maken.
Ideaal om het daar te lezen !

http://www.kroon-oil.com/nl/

Groet:Zoekertje

PS : Ik weet vrijwel zeker,dat Uw auto inderdaad die speciale olie moet hebben. VW,BMW olie is een speciale en in die groep valt Skoda eveneens. Staat meestal in piepkleine lettertjes op achterkant van de flacon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt me geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 15W40 kan je prima gebruiken. Zelfs als die van de Aldi afkomstig is. Er wordt geen laagwaardige olie meer geproduceerd. Wil je alleen olie bijvullen dan is het wel raadzaam om met dezelfde (merk en specificaties) olie bij te vullen als die er al in de motor aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De door jouw genoemde olie is nog van de oude classificatie en prima te vervangen door een ander multigrade olie zoals 10W40 (in de winter) of 15W50 (in de zomer).
Hieronder heb ik een link toegevoegd.

Toegevoegd na 11 minuten:
Die 15W40 0lie die je nog hebt staan kun je m.i. gewoon gebruiken.
Ben trouwens wel van mening als je wil overgaan op een ander oliemerk om tussentijds je olie en oliefilter nog een keer te vervangen. Dit om reden dat iedere oliesoort zijn eigen additieven heeft toegevoegd en je oliefilter wat sneller verzadigd zou kunnen raken. E.e.a. kun je zelf controleren door regelmatig je olie op de pijlstok te beoordelen op kleur en vervuiling alsmede sludgevorming op/onder je oliedop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn online verschillende tools beschikbaar die je kunt gebruiken om de juiste motorolie te selecteren. Zoals de volgende:
https://www.denhartogbv.com/pvl-product-selector/
Of de selector van Kroon die hieronder ook genoemd wordt.

Welke auto je ook hebt, je komt altijd goed uit. Tegenwoordig worden de vereisten wel steeds scherper. Maar dat is meer bij de nieuwste auto's.