Mag je roken, eten en drinken in je auto tijdens het rijden?

Ik heb met iemand een weddenschap afgesloten. Zijn bewering: In Nederland is eten, drinken, roken, etc. verboden tijdens het rijden. Je bent dan strafbaar en kunt er dus een boete voor krijgen. Volgens mij is dit niet zo. Weet iemand het antwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
18.7K

Het beste antwoord

Ha, die MiSzFreaky;

Volgens mij is het voor passagiers helemaal niet verboden om in een auto iets te eten of te drinken. Voor de bestuurder is zo'n verbod weliswaar niet letterlijk en expliciet in de Wegenverkeerswet opgenomen, maar kan een pliesie altijd een bekeuring op grond van artikel 5 uitdelen als naar zijn mening door de bezigheden van de bestuurder deze zichzelf of anderen in gevaar heeft gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

drinken als drank mag niet, gewoon iets drinken en roken mag wel

Toegevoegd na 49 seconden:
ze zijn er mee bezig geweest om een wet te maken waarin je in de auto niets anders mag doen dan auto rijden.. die wet is er niet gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je mag wel met een hamburger tegen je oor in de auto rijden maar niet met een mobiel? Raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De redenatie daarachter is dat als je aan het bellen bent, je gedachten niet bij de weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt nettuh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat onnodig afleid is dom, een hamburger tegen je oor terwijl er al saus op zit? Ok
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drank (alcohol) drinken mag wel! Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar zolang je onder het toegestaande promillage blijft mag dit gewoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol drinken in de auto word gezien als drinken op de openbare weg, en is verboden !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb Koos Spee laatst nog bij wegmisbruikers zien uitleggen dat het raar maar waar is dat je gewoon mag drinken als bestuurder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shaggie bouwen, schijnt ook te mogen.
Officieel heeft hij gelijk. Je moet namelijk ten alle tijden 2 handen aan het stuur (kunnen) houden. Met kunnen tussen haakjes, want je moet natuurlijk vaak nog wel even schakelen. Het wordt echter wel gedoogd om deze handelingen achter het stuur te verrichten, omdat dit heel moeilijk te controleren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup. Dat mag allemaal. Behalve alcohol dan.
En het mag de rijstijl niet negatief beïnvloeden. Word je door een agent betrapt dat bovengenoemde zaken je rijstijl negatief beïnvloed kan je een bekeuring krijgen. Dit gooien ze op artikel 5 (het bewust in gevaar brengen van medeweggebruikers)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blikje bier mag in principe ook, als je alcoholpromillage maar beneden de wettelijke grens blijft. het wordt echter niet op prijs gesteld. Wettelijk kan men geen verschil maken tussen het drinken van een blikje cola of een blikje bier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet. Alcohol nuttigen achter het stuur is echt wel verboden
In principe is het in Nederland niet verboden om te eten, te roken, te drinken tijdens het autorijden.

In Engeland heeft iemand er al een boete voor gehad.
In Schotland zal binnenkort het roken in de auto op dezelfde wijze worden beboet als het niet-handsfree bellen en ook in andere landen zijn ze er mee bezig om het te verbieden.

Hoewel het op zichzelf dus niet verboden is,
en je voor het feit zelf geen bekeuring kunt krijgen,
kun je er toch wel indirect een boete voor krijgen.
Als politie constateert dat je slingerend rijdt,
of onoplettend rijdt.
Ook niet snel genoeg doorrijden als het verkeerslicht op groen springt kan je een bekeuring opleveren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wegenverkeerswet 1994
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je moet met 2 handen aan het stuur voor veiligheid in het verkeer, mogelijk gebruik van drinken eten en roken heb je niet 2 handen aan het stuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je met 2handen aan de stuur bent is er niks aan de hand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit mag gewoon (geen alcohol) mits dit geen (mogelijk) gevaar of (mogelijk) hinder veroorzaakt (art.5).

Ik heb in het RVV niks kunnen vinden van het verplicht met 2 handen aan het stuur moeten houden (al is dit wel zeer verstandig).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet verboden te eten, drinken of roken in de auto maar ga er maar van uit dat als je een compleet mac-menu weg gaat zitten werken je toch echt een rijverbod krijgt! Je is namelijk wel verboden dingen in de auto te doen die de rijstijl negatief beinvloeden. Compueter sex en een krant lezen mag trouwens ook niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nederland is daarin nog redelijk soepel , in belgie is eten roken en drinken verboden tijdens het rijden , vrachtwagen chauffeurs moeten verplicht op hun bijrijders stoel zitten tijdens hun pauze,roken in de vrachtwagen mag alleen als de werkgever een toestemmende verklaring aan de chauffeur meegeeft , boete's in belgie zijn heftig , en de cabine van een auto word gezien als werkplek , dus is het ook voor de bijrijder verboden te roken , dat wat ik van belgie weet