Waarom blijven mensen bij het invoegen niet op de spitsstrook rijden, als deze open is?

Het valt me vaak op, dat auto's toch invoegen op de tweede baan, terwijl de spitsstrook open is. Ze kunnen in principe dus blijven rijden waar ze rijden, maar kiezen ervoor om zich tussen twee auto's te proppen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het dus over een spitsstrook aan de rechterkant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt. Als ik invoeg op de snelweg, wordt die strook spitsstrook. Daarvoor is het gewoon een tweebaansweg.

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met gebrek aan kennis van de verkeersregels. Deze mensen weten niet dat ze op de spitsstrook mogen rijden of ze zijn het niet gewend. Mensen zijn gewoontedieren en wijken niet graag af van hun dagelijkse routine.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Sterker nog: ze weten niet dat ze op de spitsstrook MOETEN rijden. Het is namelijk verboden om onnodig links te rijden. Wanneer de vluchtstrook als spitsstrook is opengesteld, is er feitelijk sprake van een driebaans snelweg zonder vluchtstrook. Je bent dan verplicht zoveel mogelijk op de rechter strook (de voormalige vluchtstrook) te rijden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Klopt. Moet wel zeggen dat ik zelf niet altijd een liefhebber ben van rijden op een spitsstrook, die niet dagelijks geopend is. Op deze stroken ligt gewoon relatief veel vuil. Kans op lekke band is daar gewoon groter.
Cryofiel
12 jaar geleden
De spitsstrook wordt geopend als er veel verkeer is. Dan is dat vuil vaak snel weg. Althans, dat is mijn ervaring. De enige plek waar ik dit tegenkom, is op de A1, oostwaarts, tussen de A28 en de A30. Die spitsstrook is altijd open (op de momenten dat ik daar rijd), en de weg is zo druk dat er echt geen troep meer ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb als vrachtwagenchauffeur een hekel aan mensen die niet op de meest rechtse baan rijden terwijl dat wel mogelijk is.
Als ze langzamer dan de toegestane snelheid rijden mag ik ze niet inhalen omdat dat rechts verboden is en vrachtwagens niet van de 3e baan van rechts mogen rijden.
Het gebeurt helaas vaak genoeg, ook bij situaties met meer dan 2 rijstroken, dat men maar gewoon op de 2e baan van rechts blijft kachelen.