Kun je legaal via een compagnon of middels een postadres in het buitenland een auto met buitenlands kenteken in Nederland rijden?

Bedoeling is om de BPM niet te hoeven betalen en ook niet alleen bedrijfsmatig rijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Nee. Een Nederlands ingezetene mag nooit zonder de eigenaar erbij in een buitenlandse auto rijden. Nou ja, nooit, heel soms met toestemming van de douane als je een auto invoert, voor één dagje.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt dat een Nederlands ingezetene nooit zonder de eigenaar erbij in een buitenlandse auto mag rijden...in Nederland? Of gelden voor autoverhuurbedrijven uitzonderingen...want als je in het buitenland als nederlander een auto huurt, dan gaat de eigenaar toch echt niet mee.
AWM
14 jaar geleden
Uiteraard in Nederland, dat stond al in de vraag.
Zelf dat ooit nog eens bij de hand gehad met een buitenlandse huurauto. Ik moest toen een formulier halen bij de douane, waarin stond hoelang ik er over mocht doen om hem af te leveren in NL en zelfs via welke route(!).
Maar of dat nog steeds zo is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een auto van bijvoorbeeld Duitsland zelf invoert. Dan heb je vanaf de grens een speciaal kenteken nodig dat word verstrekt door de RDW met een maximale geldigheid van 2 dagen, waarmee je naar jouw huisadres mag en vervolgens naar de RDW om de auto te laten keuren voor Nederland...
Als je in Nederland woont en rijdt in een auto met een buitenlands kenteken kan het zijn dat je een aanslag Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) moet betalen.
Wanneer MOET voor het rijden in een auto met buitenlands kenteken belasting worden betaald? Het gaat dan om belasting van personenauto‘s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb).
Voor het rijden in een personenauto, bestelwagen of motor met een buitenlands kenteken moet iemand die in Nederland woont (tijdelijk of permanent) of wiens bedrijf hier is gevestigd, altijd belasting betalen. Wáár een persoon of de onderneming zijn of haar hoofdverblijf heeft, beoordeelt de Belastingdienst (douane) aan de hand van de omstandigheden.

Als ons land de woonplaats is, mag er - ook bij personen en bedrijven van buitenlandse afkomst - niet van de openbare weg gebruik worden gemaakt zonder dat er eerst belasting is betaald. Het doet er niet toe of het daarbij gaat om een ‘auto van de zaak‘, een huurauto of een leasewagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alleen agedurende een korte tijd als je uit het buiitenland komt. Natuurlijk ook als je geen NL ingezetene bent (heeft niets te maken met nationaliteit hoor).