Is het slecht voor de versnellingsbak als ik in een hoge versnelling optrek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
15.7K

Het beste antwoord

Het is niet alleen slecht voor je versnellingsbak, maar ook voor de motor en de koppeling.

Je motor begint met ondertoeren, de smering is minimaal, en de kracht op de aandrijving is veel te groot.

Je loopt het risico op lekker keringen, olie verbruik, en eventueel een getordeerde aandrijfas, en verbrande koppelingsplaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, maar wel voor je koppelingsplaat.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist,want die komt slippend op gang.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leek mij ook. +1
Ja, afhankelijk van de grootte (inhoud) van de motor is het slecht voor de auto en reageert de auto langzamer op jouw wens tot optrekken.
Zorg dat het toerental niet onder de 2000 komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat je koppelingsplaten verbranden is heel groot.
Als je een klein motortje in je auto hebt is de kans ook groot dat die het niet aan kan en die ook naar de galemiezen gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit een enkele keer doet met een auto met een redelijk grote motor en hoog koppel, dan kan het niet veel kwaad. Ik doe dat wel eens in de winter wanneer het glad is om in de tweede versnelling op te trekken om zo wielspin te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En laten we niet vergeten dat het ook nog eens slecht is voor het verbruik en dus ook slecht voor het milieu en/of de portemonnee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel als je probeert snel op te trekken, als je in een hoge versnelling langzaam snelheid wilt meerderen is dat zuiniger is mijn ervaring met de S60.
Omdat echter de smering en koeling sterk door het toerental bepaald wordt, zou ik boven de 1500-2000 toeren blijven.
Dus niet laten zwoegen, dan beter terugschakelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meestal vermeerder ik de snelheid via de cruise controll en staat de auto in de 5 e versnelling.
Het is met het oog op de gebruikmeter direct zichtbaar op welke wijze snelheidsvermeerdering het voordeligst te verwezelijken is.
Lichter gemotoriseerde auto's met minder cilinders willen graag wat meer toeren maken voordat ze koppel kunnen leveren.
Tussen de 1800 en de 2500 toeren leveren de meeste motoren goed koppel en hebben ze een gunstig rendement (want daar gaat het ook om).

Bij diesels is het verhaal anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zo zeer voor de versnellingsbak , maar je brand wel je koppelingsplaat op . door te veel koppelingslip om weg te komen in de te hoge gang gaat de temperatuur van de platen dermate omhoog dat zelfs het diafragma ( drukveerplaat ) zo heet wordt dat de hardheid uit het verenstaal gaat waardoor de zaak verergert ( brandlucht ) . Voor de bak zelf is het ook niet bevorderlijk .