Hoe kan ik mijn pa overtuigen met een volkswagen golf?

Ik sta op het punt mijn eerste persoonlijke auto aan te schaffen. Kleins af aan wilde ik altijd een vw golf. Met het budget wat ik heb kan ik een mooie vw golf kopen uit het bj '01-'02. Met een kilometerstand van rond de 130.000. Alleen zoals mijn vraag luid, vindt mijn pa het geen goed idee om een auto uit dat bouwjaar te kopen. Kan iemand mij een goed overtuigend antwoord geven waardoor ik hem misschien alsnog kan overhalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kilometerstand is te mooi om waar te zijn.
(vast bezoek gehad van de ,klokkendokter,
Neem wijze raad aan van uw ouders en kijk verder
dan uw neus lang is. Ga niet over 1 nacht ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de nationale autopas, of hoe dat online registratiessteem heet, moet je verder kunnen helpen.
Als er geen onderhoudsboekje is en/of de onderhoudsgarage onbekend: liever niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adriek, het is een bovag garage met een garantie van minimaal 6 maanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Bovag garantie geldt vanaf een bepaald aankoopbedrag.
Legt u daar wat bij, dan kunt u beter een nieuwe Fiat kopen van rond de 7000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt het is ook een auto min 4500 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
golfjes zijn goede degelijke auto's, alleen ze hebben een slechte reputatie. het voordeel is, je kan er veel onderdelen voor halen, van VW zelf, of "aftermarket", maar dat is nu ook weer het nadeel, wie weet wat er verder mee is gebeurt, wat voor een vage uitlaten er onder hebben gezeten etc.. 130.000 is wel een lekkere kilometerstand, maar is dat wel een echte stand.. alles valt terug te schroeven, zit er NAP op? dan is de stand over het leven van de auto geregistreerd, dus kan er niet zoveel teruggeschroefd worden. verder, een bovag garage zegt opzich weinig, bovag garantie gaat maar vanaf een bepaald aankoop bedrag, en alles onder dat bedrag is garantie tot de deur (niet dat ze je niet zullen helpen, maar je snapt hem) en ja, die reputatie van golfjes kan je geld gaan kosten, ik ben 25, en rij een mazda 626, en ik zie vaak zat dat er bij controles etc, alle golfjes/civics eruit gepakt worden, en ik mag gewoon doorrijden.. is niet leuk dat soort vooroordelen, maar die zijn er natuurlijk ook weer niet voor niets. ook het feit dat een golfje populair is is een groot nadeel, een vergelijkbare auto van een ander merk kost je waarschijnlijk al 1000 euro minder. verder, mijn auto is uit 1993, en rijdt nog piekfijn.. in de jaren 70/80 zat er veel verschil in de kwaliteit/techniek van oudere en nieuwere modellen, tegenwoordig zijn het allemaal facelifts en zuinigere afstellingen, de motor in die golf zit 1 model later in de polo.. tussen een auto van 10 jaar terug, en eentje van nu zul je met rijden weinig merken, alleen hij is minder zuinig, zitten niet van die mieterige bluemotion plaatjes op, en daar betaal je weer belasting naar. verder, waarom zou je voor een 10 jaar oude golf gaan van 4500, als je voor 8000 al een nieuwe hebt, zonder wegenbelasting....?
Kia Picanto BPM en Wegenbelastingvrij
14% bijtelling
Verkrijgbaar met A-label
Standaard 7 jaar garantie Leverbaar v.a. € 7.995,- 7 jaar garantie, dus die gaat ook nog wel even mee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet je hem overhalen? Je bent volwassen, het is jouw geld, jouw auto, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ mosibfu o ja een kia picanto De droomauto van de jeugd, kom op nu jongens Wausch wil een golf dat kun je niet verglijken met een kia picanto, en als je een beetje zoekt kun je ook wel een fatsoenlijke Golf vinden in goede staat.... trouwens als die jongen 4500 euro tot zijn beschikking heeft wat praat je dan over een auto van 8000 euro? @sxiopo, ik heb 4 jaar geleden een fort fiesta met autopas uit 99 gekocht met 45.783km op de klok met autopas , dus een oudere auto met weinig km is goed mogelijk.....

Het beste antwoord

Natuurlijk is het jouw geld en je moet zelf beslissen. Maar je vader kan ik geen ongelijk geven. Een auto uit 2002 is tenslotte 9 jaar oud en in 9 jaar tijd kan er met een auto heel wat gebeurd zijn. En, sorry, maar Golfjes worden nogal eens bereden door jeugdige scheurneuzen, die niet zachtzinnig met een auto omspringen. Zo doorredenerende kun je concluderen dat een Golf van 9 jaar oud en met 130.000 km op de klok best eens een behoorlijk afgetrapte bak kan zijn, waar je grote problemen mee krijgt. Verder zou ik een occasion zelf niet van een particulier kopen, maar bij een merkdealer. Dan betaal je wel wat meer, maar heb je iig nog wel iets van garantie als er iets niet in orde is. Beter kun je even doorsparen en een wat jongere auto met garantie kopen dan met iets te krap budget een impuls-aankoop doen waar je later een strop aan kunt hebben. Ik wens je succes en veel probleemloze kilometers toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door jouw antwoord ben ik verder gaan kijken, bedankt!

Andere antwoorden (7)

Het is een goede auto die heel lang mee gaat ik heb een paar vrienden die hebben er 1 uit 91 hebben en rijden nog als nieuw zoiets misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het word je eigen auto en jij moet er in rijden. De financieele gevolgen door schade zullen ook voor jouw worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en die financiële schade is nou juist hetgeen waarvoor zijn pa hem probeert te behoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie heeft het hier nu over schade? De vraag gaat over zijn vader te overtuigen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De financiële schade die hij lijdt als blijkt dat die 9 jaar oude Golf een voddenbak is, daar probeert zijn vader hem voor te behoeden.
de persoon die betaalt beslist, dat is altijd het duidelijkst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat 'ie van een oud vrouwtje is geweest. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is jouw geld en het wordt jouw auto, dus hoef je je vader helemaal niet te overtuigen. Wat je wel kunt doen is zijn opmerkingen serieus nemen. Hij zegt dit vast niet om jou dwars te zitten. Misschien is het een goed idee om een onpartijdige deskundige te vragen om je te helpen met je aankoop. Iemand die zowel met jou als met jouw vader als met de verkopende partijen in gesprek kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist met gewilde autos dus ook de vw golf wordt veel gerotzooit. Hier komt bij dat als je als beginnend bestuurder erg veel verzekerings premie betaald. Denk dat je pa er een beetje op een ouwe fiets moet je het leren, want vooral als beginnend bestuurder zit een ongeluk in een klein hoekje.
Neem de wijzeraad van je ouwe maar aan en kan je nog ff door sparen tot je bv na 2 jaar wat meer rij ervaring hebt en dan miss wel een nieuwe golf kan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jouw reactie. Alleen jij suggereert dat ik een beginnende bestuurder ben. Waar wat bedoel je hiermee? Ik heb al bijna 3 jaar een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar= Maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot 5 jaar ben je beginnend bestuurder, en omdat het je eerste eigen auto is, daar uit maakt ik uit beginnend bestuurder;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt wel, ja, van die 5 jaar. Maar die hoge premie betaal je altijd als je voor 't eerst een auto op je naam verzekert, ook al heb je 10 jaar je rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jb sorry hoor maar wat is dat voor een onzin ik ken mensen die 2 jaar hun rijbewijs hebben en meer rijervaring hebben dan anderen die al 10 jaar hun rijbewijs hebben... @ Frans, dat is idd zo je begint namelijk in een bepaalde schijf en naarmate je jaren schadevrij rijd wordt je premie procentueel goedkoper...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel het enkel goed, jammer dat het niet serieus genomen wordt.
Het is ook zeker niet zo dat ik vw golf afkeur voor iemand die net 3 jaar zijn rijbewijs heeft.
Wil je alleen wijzen op de dure premie bij gewilde auto's en dan maakt het idd niet uit hoelang je je rijbewijs hebt want een premie voor gewilde auto's blijft altijd meer dan die van een minder gewilde auto, en juist omdat je nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd betekend het dus dat je aan premie een smak geld kwijt bent.
Ik denk dat je je pa het beste kunt overtuigen door hem mee te nemen naar de auto en hem te laten zien en met de verkoper proberen te regelen dat je hem mee mag nemen naar een garage voor een verkoopkeuring, wil de verkoper niet dan is dat al een meteen een rode vlag. Op die manier kun je je vader geruststellen. Ik begrijp hem natuurlijk wel, hij wil dat je het beste voor je geld krijgt.

Verder lees ik hier allerlei opmerkingen over dat je zo'n oude wagen niet moet kopen en dat je beter moet doorsparen. Vind ik een beetje onzin, je kunt een auto van 20 jaar kopen waar ge geen problemen mee hebt of een auto recht uit de fabriek waar je continu mee in de garage staat.....(beide eigen ervaring) Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten als je een 2e hands wagen koopt, waardoor je minder snel een kat in de zak koopt.
Je gaat voor een auto met 130.000km, dan is het handig om de distributieriem na te kijken, is deze nog niet vervangen dan is de kans groot dat dat nog moet gebeuren en dat is een kostbare zaak, verder kun de de banden met 2 handen vasthouden en de wagen proberen naar links en rechts schudden, zo kun je eventuele speling op het roulement constateren. De schokbrekers controleren door een keer stevig op de hoeken van de motorkap en achterkant te duwen, blijft hij nawiegen=foute boel. Bij een testrit de remmen testen door een 20km/u te rijden en dan fel te remmen, loopt hij netjes rechtdoor geen probleem. de koppeling kun je het makkelijkst testen door de wagen stil te zetten op de handrem de 2e versnelling te kiezen en de koppeling rustig op te laten komen, slaat hij meteen af als je de koppeling al maar een cm laat komen is niet goed, als je de koppeling helemaal kunt laten komen en hij slaat niet af, tja dan is die helemaal naar de vaantjes.
Controleer ook even de olie en de andere vloeistofjes. en last but not least, let op als hij rookt, voornamelijk bij het optrekken na schakelen, stelregel hierbij is,
witte rook, als het niet te veel is en niet bij warme motor, geen probleem is gewoon een beetje condens,
Zwarte rook, ook niet zo'n probleem alleen dan dat er met de wagen gescheurd is. (en dat is natuurlijk ook niet aan te raden)
Blauwe rook, die mss een beetje naar kaarsenvet ruikt, meteen weglopen die wagen zuipt olie, met alle dure oorzaken van dien....
als je dit doet wil niet zeggen dat je een goede wagen hebt, maar je kunt het als leidraad gebruiken.
Ik wens je veel succes en vooral veel rijplezier met je eerste wagen.