Waarom worden de voor een veilige auto zo essentieel zijnde schokbrekers bij de APK niet gecontroleerd?

Toen de APK werd ingevoerd, werd ook de werking van de schokbrekers gecontroleerd. Goed werkende schokbrekers zijn volgens mij belangrijker als een scharnier van een portier, waar wel op gecontroleerd wordt.

Toegevoegd na 29 minuten:
Nu kun je natuurlijk zeggen dat de aanschaf van een controle mogelijkheid van schokbrekers duur is voor de controlerende instantie, maar voor de APK zijn nog wel meer dure apparaten nodig. Denk aan de viergasmeting en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Schokbrekers moeten wel degelijk worden gecontroleerd bij de APK keuring. Uit de keuringseisen:
"Personenauto’s moeten zijn voorzien van
deugdelijk bevestigde en goed werkende
schokdempers.
Hoe? : Visuele controle, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting
bevindt, waarbij de personenauto zo mogelijk
enkele malen wordt ingeveerd. In geval van twijfel
wordt een rijproef uitgevoerd. Indien sprake is van
corrosie ter plaatse van de bevestiging, geschiedt de
controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2,
titel 2, van de Regeling permanente eisen.
Onze Minister stelt regels vast omtrent het
bepaalde in het tweede en derde lid."

Opm. : Minister heeft het een beetje druk waarschijnlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De inwendige staat wordt idd niet automatisch getest.
Het waarom daarvan weet ik niet.
Nu is het voor een garage wel een forse investering om een schokdemperstestbank aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb mij eens laten vertellen dat er geen goede testmethode is voor schokbrekers,omdat een en ander van factoren afhankelijk is die niet zijn te meten,zo kunnen nieuwe schokbrekers door de apperaten als zijnde kapot getest wordenen kapotte als goed,er word wel een visuele controle gehouden maar niet op de inwendige staat .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn garage doet meestal wel de simpele indruktest bij de apk.